Vytlačiť

P1080740 A. ORGANIZÁCIA REGIONÁLNYCH KONFERENCIÍ

A.1. REGIONÁLNA KONFERENCIA VÝCHODOSLOVENSKÉHO REGIÓNU

Termín: 10. februára (utorok) 2015 o 14,00 hod.
Miesto: EUROVIA SK a.s., Osloboditeľov 66, Košice-Barca
Téma: Nový stavebný zákon
Účasť:
1. Členské organizácie:
EUROVIA SK, a.s., EEKOSTAV a.s., VODOHOSPODÁRSKE STAVBY a.s., FinetlS s.r.o.
2. Hostia:
Ing. Viera Rajprichová – Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR

P1080744 A.2. REGIONÁLNA KONFERENCIA STREDOSLOVENSKÉHO REGIÓNU

Termín: 11. februára (streda) 2015 o 14,00 hod.
Miesto: Keraming a.s., Jesenského 3839, Trenčín
Téma: Verejné obstarávanie
Účasť:
1. Členské organizácie:
Keraming a.s., PROMA, s.r.o., VENTANA s.r.o., VODOHOSPODÁRSKE STAVBY a.s., FinetlS s.r.o.
2. Hostia:
Ing. Zuzana Horváthová a Ing. Rudolf Zvonár, Odbor metodiky - Úrad pre verejné obstarávanie

P1080747 A.3 REGIONÁLNA KONFERENCIA ZÁPADOSLOVENSKÉHO REGIÓNU

Termín: 12. februára (štvrtok) 2015 o 14,00 hod.
Miesto: MDVRR SR, Lamačská cesta 8, Bratislava
Téma: Reštrukturalizácia stavebných firiem
Účasť:
1. Členské organizácie:
BALA, a.s., FinetlS s.r.o., Leier Baustoffe SK s.r.o., ergia, s.r.o., STAVBA A INŽINIERING, s.r.o., STAVOINVESTA DS, spol. s r.o., TM-STAV s.r.o., BALA a.s., Swietelsky - Slovakia, spol. s.r.o, ELLIO, spol. s r.o., Metrostav a.s. - organizačná zložka Bratislava, ŠTUDIO - 21 plus, s.r.o., H B H, a.s., STRABAG Pozemné a inžinierske staviteľstvo s.r.o., HORNEX, a.s., OHL Pozemné stavby, a.s.
2. Hostia:
JUDr. Vladimír Kitta, riaditeľ odboru a JUDr. Martin Maliar, odbor legislatívy občianskeho a obchodného práva - MS SR

Všetkých konferencií sa ďalej zúčastnili:
Ing. Zsolt Lukáč, prezident ZSPS
Ing. arch. Peter Kovačik, riaditeľ sekretariátu
Mgr. Zdenka Novosedlíková, manažérka - sekretariát ZSPS


P1080751 B. DISKUSIA NA REGIONÁLNYCH KONFERENCIÁCH

Diskusie moderoval prezident ZSPS Ing. Zsolt Lukáč. Ten v závere každej konferencie stručne referoval o aj o ďalších aktuálnych témach ako je: zákon o odbornom vzdelávaní, účasť zväzu v prebiehajúcich projektoch, prebiehajúce kolektívne vyjednávanie zväzu s Integrovaným odborovým zväzom o zvýšení mzdových taríf. V závere prezident pozval prítomných na 30. Valné zhromaždenie (24. marca t.r.) a Partnerský deň ZSPS (26. marca t.r.), ktoré sa bude konať v rámci odborného programu medzinárodného veľtrhu CONECO/RACIOENERGIA 2015 na výstavisku Incheba, a.s. v Bratislave.

B.1. DISKUSIA NA KONFERENCII VÝCHODOSLOVENSKÉHO REGIÓNU

Ing. Juraj Dančišín, člen predstavenstva a obchodný riaditeľ EUROVIA SK, a.s. – uvítal prítomných a vyjadril mnohoročný záujem ZSPS na prijatí nového racionálneho stavebného zákona.

Ing. Viera Rajprichová – prezentovala súčasný stav prípravy nového stavebného zákona. Sekcia výstavby MDVRR SR spracovala viac ako 2 300 pripomienok respodentov medzirezortného pripomienkového konania a uskutočnila 26 rozporových rokovaní s cieľom pripraviť finálny návrh nového zákona na rokovanie vlády SR. O termíne predloženia sa rozhodne na príslušnej generálnej porade ministra Jána Počiateka. Podľa riaditeľky navrhovaný zákon precizuje jednotlivé správne konania a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí stavebného úradu ako osobitnej úpravy správneho konania. Racionalizuje konania tým, že obmedzuje správne konanie o umiestnení stavby zavedením zásadného priameho vplyvu zastavovacích plánov, pri drobných stavbách ho zrušuje úplne, pri jednoduchých stavbách ho spája so stavebným povoľovaním do jediného konania; tým sa zjednoduší a skráti schvaľovací proces stavieb. Na pomoc stavebným úradom nový zákon presne definuje nepovolené stavby, zohľadňuje účasť investora na porušení zákona tým, že rozkladá zodpovednosť (a tým aj sankcie a ochranné opatrenia) aj na ostatných účastníkov nepovolenej výstavby (najmä na dodávateľa stavebných prác a dodávateľov vody a energií na nepovolenú stavbu). Nový zákon vyčleňuje vyvlastňovanie do samostatného zákona.

Ing. Juraj Dančišín - zdôraznil, že potrebu jednoduchého, v praxi aplikovateľného stavebného zákona. Vyslovil názor, že v záujem prípravy pre dodávateľov stavieb významnej legislatívy (stavebný zákon, zákon o verejnom obstarávaní a pod.) by bolo potrebné združiť prostriedky stavebných firiem a prostredníctvom profesionálne pripravených legislatívnych návrhov artikulovať zásadné požiadavky stavebníctva a potom trvať na tom, že musia byť v návrhoch ministerstvami predkladaných zákonov aj uplatnené.

Ing. Jozef Saloka (EEKOSTAV a.s.) – upozornil, že zo strany ZSPS by sa malo vyžadovať, aby právnická osoba mohla byť zhotoviteľom stavby len ak na riadenie, kontrolu a dozor nad zhotovovaním stavby zamestnáva v trvalom zamestnaneckom pomere osobu, ktorá spĺňa príslušné kritériá vzdelania a dĺžky praxe.

B.2. DISKUSIA NA KONFERENCII STREDOSLOVENSKÉHO REGIÓNU

Ing. Zuzana Horváthová a Ing. Rudolf Zvonár – na úvod ospravedlnili neúčasť Ing. Zity Táborskej. Potom podrobne predstavili návrh nového zákona o verejnom obstarávaní, ku ktorému práve v deň konferencie bolo ukončené pripomienkové konanie. Uviedli, že 15. januára 2014 boli v Európskom parlamente schválené návrhy nových smerníc upravujúcich oblasť verejného obstarávania, a síce Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ o verejnom obstarávaní, Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/25/EÚ o obstarávaní vykonávanom subjektmi pôsobiacimi v odvetviach vodného hospodárstva, energetiky, dopravy a poštových služieb a Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/23/EÚ o udeľovaní koncesií. Nové smernice v podstate vychádzajú zo zásad a princípov založených ich predchodcami, pričom ich hlavnými cieľmi, ktoré sa plne premietli do návrhu nového zákona sú zefektívnenie a urýchlenie procesov verejného obstarávania prostredníctvom povinnej elektronizácie, väčšia flexibilita a zníženie administratívnej záťaže, uľahčenie prístupu malým a stredným podnikom na trh, podpora využívania verejného obstarávania ako kľúčového nástroja na plnenie cieľov environmentálnej a sociálnej politiky a taktiež zavedenie väčšej právnej istoty pri aplikácii jednotlivých inštitútov.

Ing. Zsolt Lukáč v úvode diskusie zdôraznil, že zväz má eminentný záujem na transparentnom verejnom obstarávaní, ktoré bude zaručovať efektívne zadávanie verejných zákaziek a prispievať k stabilite a rozvoju jednej z podstatných oblastí hospodárstva stavebného priemyslu ako garanta zamestnanosti, vrátanie zamestnávania sociálne najexponovanejších skupín obyvateľstva. V tomto zmysle sme pripomienkovali aj jednotlivé časti prípravy návrhu zákona ako členovia pracovnej skupiny ÚVO.

V diskusii Ing. Ján Majerský, PhD. (PROMA, s.r.o.), Ing. Martin Barbierik (VENTANA s.r.o.), Ing. Dušan Jasečko a Mikuláš Andrej (Keraming. a.s.) a Ing. Pavel Kliman (VODOHOSPODÁRSKE STAVBY a.s.) postupne zdôraznili, že treba:

Podľa účastníkov konferencie, jadrom nastavenia verejného obstarávania a výrazom rešpektovania špecifík stavebných prác sa musí stať vyhodnocovanie tendrov na základe kritéria ekonomicky najvýhodnejšej ponuky, čo znamená potrebu výslovne ustanoviť, že:

ponuky na stavebné práce sa vyhodnocujú výlučne na základe ekonomicky najvýhodnejšej ponuky,
kvalitatívne kritériá musia odpovedať nákladovému kritériu spočívajúcemu v určení nákladov na celý životný cyklus.
zákazka nesmie byť udelená uchádzačovi s mimoriadne nízkou ponukou a jasnou definíciou tohto pojmu treba predísť špekuláciám a deformovaniu prirodzeného trhového prostredia.

Všetci prítomní sa tiež jednoznačne zhodli na tom, že stavebné práce treba z elektronického trhoviska vyňať. Pri tomto type obstarávania nie sú totiž k dispozícii podklady vymedzujúce presný obsah a rozsah pre realizáciu stavieb (stavebné práce), pretože tendrová dokumentácia vychádza z projektu pre stavebné povolenie a nie z realizačného projektu. V praxi to znamená, že výkaz výmer v súťažných podkladoch nezodpovedá realizačnému projektu, čo má negatívny dopad na stavebné firmy.

B.3. DISKUSIA NA KONFERENCII ZÁPADOSLOVENSKÉHO REGIÓNU

JUDr. Vladimír Kitta a JUDr. Martin Maliar – v úvode, s odvolaním sa na návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, ktorý predložila vláda v r. 2014 na schválenie parlamentu (link: parlamentná tlač 1125) konštatovali, že bolo snahou Ministerstva spravodlivosti SR a vlády riešiť sprísnenie podmienok v zákone o konkurze a reštrukturalizácii.

Návrh zákona riešil „Register diskvalifikovaných osôb", v ktorom sa prejavuje verejnoprávny aspekt zodpovednostných vzťahov pri riadení obchodných korporácií a vedú sa v nich osoby, ktoré nemôžu byť účinne ustanovené ako členovia štatutárnych resp. dozorných orgánov obchodných spoločností a družstiev. Základným princípom právnej úpravy je požiadavka, aby podkladom pre vylúčenie bolo rozhodnutie vydané súdom. Pokiaľ ide o vlastné predpisy konkurzného práva, predkladateľ zákona v tejto súvislosti reagoval jednak na podnety aplikačnej praxe týkajúce sa riešenia otázok súvisiacich s usporiadaním nárokov veriteľov, ktorým zároveň svedčí výhrada vlastníctva v pomeroch konkurzu a jednak na úlohu z akčného plánu boja proti daňovým podvodom, v zmysle ktorej sa majú sprísniť podmienky pre zodpovednosť za úpadok a to okrem iného i rozložením dôkaznej povinnosti v prípade platobnej neschopnosti. Navrhované sprísnenie podmienok týkajúcich sa úpadku spočívalo v zavedení domnienky platobnej neschopnosti, aj v dôsledku zastavenia podstatnej časti platieb veriteľom, ďalej tiež zistenia, že veriteľ peňažnú pohľadávku nemôže voči dlžníkovi dobyť exekúciou. Ďalej sa navrhovalo rozšíriť možnosti pre veriteľov domáhať sa rozhodnutia súdu o priznaní hlasovacích práv a to nielen v konkurze, ale v určitých prípadoch aj v reštrukturalizácii. Žiaľ, tento zákon, ktorý NR SR schválila uznesením č. 1383 z 21. októbra 2014 bol vrátený prezidentom a jeho veto parlament neprelomil.

Obaja zástupcovia v závere vystúpenia zhodne konštatovali, že podmienkou reštrukturalizácie je uspokojenie pohľadávok veriteľov dlžníka v reštrukturalizácií vo väčšom rozsahu ako by boli uspokojené v prípade likvidačného konkurzu, a že reštrukturalizácia, ak už byť musí, musí tiež prebehnúť férovo a vyvážene zohľadniť nielen záujmy finančných inštitúcií ale aj malých stavebných podnikateľov.

V diskusii vystúpili takmer všetci prítomní členovia ZSPS. Zásadné stanovisko k reštrukturalizácii predniesol Ing. Oto Hornáček, I. viceprezident ZSPS:

Všetci diskutujúci členovia zväzu zásadne podporili prednesené tézy. Napr. Ing. Anton Viazanko (Leier Baustoffe SK s.r.o.), Ing. Jozef Zuzula (STAVBA A INŽINIERING, s.r.o.) a Ing. Vladislav Németh (BALA a.s.) a ďalší na konkrétnych prípadoch ilustrovali, že stavebné firmy ako veritelia by boli podstatne lepšie uspokojení (zrejme na rozdiel od finančných inštitúcií) v konkurze ako pri reštrukturalizácii.

Na záver zástupcovia ministerstva opätovne pripomenuli, podľa ich názoru kontroverzné stanovisko Republikovej únie zamestnávateľov k spomínanému návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník a vyzvali ZSPS, aby aktívne vstúpil do prípravy novej legislatívy z dielne Ministerstva spravodlivosti SR, ktoré aj tomto roku bude podnikať všetky potrebné kroky proti zneužívaniu súčasných nedokonalých právnych noriem procesov konkurzu a reštrukturalizácie, ktoré generujú systémové poruchy hospodárskeho mechanizmu, čo sa zreteľne prejavuje v reťazení platobnej neschopnosti a deformovaním podnikateľského prostredia.