Zväz stavebných podnikateľov Slovenska je nezávislá dobrovoľná, nepolitická, otvorená hospodárska a záujmová právnická osoba vykonávajúca svoju činnosť v zmysle § 2 zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov, ako organizácia zamestnávateľov. Združuje hospodárske podnikateľské subjekty pôsobiace v činnostiach súvisiacich so stavebníctvom. Združenie svoju činnosť vykonáva pod názvom Zväz stavebných podnikateľov Slovenska alebo pod skratkou ZSPS.
Zväz je samostatnou právnickou osobou s právnou subjektivitou, ktorá sa spravuje stanovami registrovanými v súlade s osobitnými právnymi predpismi.
Operatívnu prácu ZSPS zabezpečuje Sekretariát spolu s odbornými komisiami a sekciami.
Zväz pôsobí na území Slovenskej republiky. Zväz v záujme plnenia svojich cieľov nadväzuje spoluprácu s inými zväzmi a záujmovými združeniami a to tak na území Slovenskej republiky ako aj v zahraničí. Za týmto účelom môže vytvárať spoločné vrcholové orgány zamestnávateľov v Slovenskej republike.
V záujme zvyšovania úrovne, kvality a efektívnosti podnikania a zvyšovania prestíže a dobrého mena ZSPS a jeho členov, prijala členská základňa Etický kódex ZSPS s jeho zásadami odbornými, súťažnými, spolupráce a riešenia sporov prostredníctvom Zmierovacého súdu.
Cieľom Zväzu je vytvárať vhodné podnikateľské prostredie v oblasti stavebníctva podporujúce aktivity všetkých subjektov podnikajúcich v tejto oblasti.
Hlavnými úlohami Zväzu v zmysle 38. Valného zhromaždenia ZSPS, ktoré sa konalo dňa 11. októbra 2023 sú:
ZSPS sa bude v identifikovaných ťažiskových oblastiach podmieňujúcich stav a vývoj slovenského stavebníctva usilovať v spolupráci s odbornými/sociálnymi partnermi a v dialógu s vládou a štátnou správou usilovať o dosiahnutie nasledovných cieľov:
I. Celková ekonomická situácia v stavebníctve
- Vytvoriť vládnu entitu (ústredný orgán štátnej správy) s kompetenciou strategického rozvoja SR.
- Znovu-vytvoriť samostatnú sekciu stavebníctva na MD SR, prípadne MH SR, MIRRI SR (aj s ohľadom na 50% podiel verejného stavebníctva na stavebnej produkcii).
- Vrátiť podiel stavebníctva na 7,5% HDP s cieľom zvýšiť na 8,5% HDP, zabezpečiť pravidelný a predvídateľný prísun verejných zákaziek na stavebný trh.
- Na základe dát a ekonometrických modelov predikovať vývoj v stavebníctve, s cieľom predvídať očakávané zmeny cien ako aj očakávané vplyvy na stavebný sektor.
- Vypracovať a naprieč politickým spektrom odsúhlasiť a schváliť dlhodobo záväzný a predvídateľný plán výstavby nadnárodnej, národnej a regionálnej technickej a dopravnej infraštruktúry a postupovať podľa neho bez ohľadu na to, aké politické zoskupenie je práve pri moci a to minimálne na najbližších 10 rokov, a to formou záväzného uznesenia vlády; zároveň zabezpečiť financovanie na obdobie minimálne 10 rokov pre projekty uvedené v pláne výstavby.
- Iniciovať zavedenie stimulov pre stavebné firmy, ktoré implementujú zelenú výstavbu a procesy pre redukciu svojej environmentálnej stopy.
II. Stavebná legislatíva a jej aplikácia v praxi
- Príprava a implementácia digitalizácie povoľovacích procesov a integrované vzájomne prepojená súčinnosť dotknutých orgánov štátnej správy a verejnej správy a samospráv.
- Objektívna implementácia vykonávacích vyhlášok k novému zákonu o výstavbe vrátane správneho zavedenia do praxe.
- Pripravovať a iniciovať legislatívne zmeny zamerané na podporu investícií do stavebníctva.
III. Nepredvídateľnosť a nekoncepčnosť výstavby u verejných investorov
- Vypracovať a naprieč politickým spektrom odsúhlasiť a schváliť dlhodobo záväzný a predvídateľný plán výstavby nadnárodnej, národnej a regionálnej technickej, dopravnej aj občianskej infraštruktúry a postupovať podľa neho bez ohľadu na to, aké politické zoskupenie je práve pri moci minimálne na najbližších 10 rokov, a to formou záväzného uznesenia vlády Zároveň zabezpečenie financovanie na obdobie minimálne 10 rokov pre projekty uvedené v pláne výstavby.
- Vypracovať zvláštne zmluvné podmienky pre stavby realizované z EÚ fondov pre jednotlivé segmenty zvlášť (NDS, SSC, ŽSR, MD SR) pod záštitou MD SR.
- Vypracovať metodické usmernenia (pod odbornou záštitou MD SR) pre claimovú agendu, metodiku BIM, triednik stavebných prác, pre stavby (realizované z EÚ zdrojov, ŠR, resp. iných zdrojov) pre jednotlivé segmenty zvlášť (dopravná infraštruktúra, ekologické stavby, občianska infraštruktúra) a významných klientov (NDS, SSC, ŽSR, MD SR).
- Kodifikovať a zaviesť do praxe verejného obstarávania (pri zadávaní a hodnotení) prvky metódy BEST VALUE, zeleného VO ako aj zavedenie do praxe spôsob verejného obstarávania inovácií.
- Zaviesť povinnosť pre verejných obstarávateľov: Pri obstarávaní stavebných prác transparentne zverejňovať odôvodnenia pri výbere metódy založenej na jedinom kritériu - najnižšej cene.
- Uskutočniť zásadnú personálnu obmenu na odborných pozíciách štátnych investorských organizácií, do týchto organizácií vrátiť skutočných odborníkov s reálnou odbornou praxou v oblasti prípravy, výstavby a managementu konkrétneho druhu investícií.
IV. Nízka odbornosť verejného obstarávania stavebných prác a inovácií
- V súlade s odporúčaniami Európskej komisie zabezpečiť profesionalizáciu verejného obstarávania legislatívnym rámcom, ktorý zabezpečí jej kontinuitu aj počas striedania politických cyklov, a to:
- zavedením inštitútu odborne spôsobilých osôb v podobe, v ktorej bol súčasťou zákona č. 345/2015 Z.z. o o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
- a/alebo zákonom zriadenej komory, ktorá bude zabezpečovať vydávanie povolení pre výkon činností vo verejnom obstarávaní, dohľad nad vykonávaním týchto činností, vrátane vykonávania disciplinárnych právomocí a zabezpečovať vzdelávanie svojich členov.
- Zaviesť do praxe, s využitím prostriedkov z technickej pomoci pre verejné obstarávanie, spracovanie vzorových typových riešení opakujúcich sa stavebných verejných zákaziek (napr. verejných priestorov, detských ihrísk, a pod.) ako pomôcky pre verejných obstarávateľov ako správne postupovať.
- Zvýšiť metodickú činnosť ÚVO a propagovanie inovatívnych metód verejného obstarávania stavebných prác.
- Podporovať odbornú pripravenosť obstarávateľov, informovanosť a odbornú prípravu investorov, kontrolných orgánov a zlepšiť ich pripravenosť aj odvahu na implementáciu nových metód a metodík v oblasti obstarávania stavebných prác formou pravidelného vzdelávania pod záštitou UVO (napr. spôsob akreditácie).
V. Zaostávajúca digitalizácia verejnej správy a investičnej výstavby
- Pokračovať v digitalizácií povoľovania stavieb tak ako ho nastavil zákon o výstavbe tzn. prijať legislatívny rámec a technické štandardy elektronickej projektovej dokumentácie, stavebného denníka a komunikácie medzi stavebníkom, projektantom, zhotoviteľom stavby a stavebným úradom. K tomu pripraviť plán implementácie, vrátane vybavenia HW a preškolenia veľkého počtu osôb.
- Zapojiť do spracovania implementácie BIM v SR aj profesijnú organizáciu (ZSPS) a zahájiť implementáciu na národnej úrovni.
- Urýchlene pripraviť plán k zabezpečeniu schopnosti obstarávať nadlimitné zákazky v BIM od r. 2024 v zmysle odporúčaní EÚ.
- Uvoľniť odpisovú politiku a zabezpečiť zmeny účtovných pravidiel pre DPH pri bytoch.
- Legislatívne kroky na zlepšenie vymáhateľnosti nájomného vzťahu.
- Reforma podpory zo strany Štátneho fondu rozvoja bývania.
VI. Nedostatok kvalifikovaných pracovných síl
- Vytvoriť podmienky pre personálnu stabilitu na NDS, ŽSR, SSC a ďalších štátnych investorských organizáciách atď. - na základe výsledku konkurzu voľba vedúcich manažérov v NR SR na 7 rokov (ako ÚVO, stav. úrad)
- Zásadná personálna obmena - na odborných pozíciách investorských organizácií o skutočných odborníkov:
- s reálnou odbornou praxou v oblasti,
- najlepšie vrátiť tých, ktorí v minulosti dosahovali požadované výsledky.
- Nastaviť systém celoživotného vzdelávania s jeho prepojením na trh práce a jeho systémové (viaczdrojové) financovanie, a v ňom tak, aby si časť nákladov spojených s financovaním ďalšieho vzdelávania svojich zamestnancov mohli zamestnávatelia započítať oproti daňovej povinnosti z príjmu právnickej osoby.
- Optimalizovať sieť stredných škôl stavebného smeru v úzkej spolupráci so zamestnávateľmi v stavebníctve s cieľom zvýšiť kvalitu a podmienky vzdelávania.
- Akcentovať podporu komplexne vybaveným nadpodnikovým Centrám odborného vzdelávania a prípravy v stavebníctve ako aj nadpodnikovým centrám v stavebníctve vrátane zavedenia celoživotného vzdelávania.
- Poveriť ZSPS koordinovaním aktivít vzdelávacích inštitúcií so zástupcami zamestnávateľov pri tvorbe jednotlivých osnov vzdelávacích programov v stavebníctve, aby sa stále tieto kurzy prispôsobovali potrebám trhu práce.
- Zintenzívniť aktivity zodpovedných ministerstiev pre zvyšovanie povedomia o štúdiu stavebníctva a o možnostiach uplatniteľnosti v stavebníctve.
- Propagovať nedostatkové profesie zo strany štátu ako aj nastavenie nástrojov na zatraktívnenie ich štúdia.
- Znovu spustiť pozastavený monitoring uplatnenia absolventov škôl v praxi a výsledky používať pre aktívne riadenie.
VII. Kompenzácie navýšených oprávnených nákladov zhotoviteľov na verejných stavbách
- Pripraviť cielené projekty pre podporu výrobkových, technologických a riadiacich inovácií v stavebníctve. Nastaviť systém celoživotného vzdelávania s jeho prepojením na trh práce a jeho systémové (viaczdrojové) financovanie,
- Podpora slovenských subjektov: daňoví rezidenti na SVK, KUV daňový rezidenti na SVK, využívať index daňovej spoľahlivosti, regionálne zvýhodnenia a bonifikácie.
VIII. Obnova budov
- V spolupráci so ZSPS:
- pripraviť cielené projekty pre kombinované financovanie (fin. schémy),
- zvýšiť odbornosť riadiacich orgánov,
- rozšíriť odbornú spoluprácu pri stavebných a technologických opatreniach.