Vytlačiť

dennikn.sk | 7.11.2017 | Rubrika: Ekonomika | Strana: 0 | autor: Daniela Krajanová | Téma: Doprastav

Keď štát niečo kupuje, nemal by sa orientovať iba podľa ceny. Žiadajú to stavebné firmy združené vo Zväze stavebných podnikateľov Slovenska.

Šéf zväzu Pavol Kováčik vraví, že aj pri najväčších štátnych nákupoch trpia politikou nízkych cien nielen stavbári, ale aj štát. "Uchádzači sa sťažujú, že nemajú inú možnosť, len ísť s cenou čo najnižšie, pretože najlacnejšia ponuka je jediným kritériom. (...) Takéto ceny nútia k redukcii nákladov na úkor kvality," povedal.

Érsek chce lacné ponuky škrtať

To, ktoré stavebné firmy od štátu takúto úpravu žiadajú, Kováčik neuviedol. Vraví, že ich je veľa a väčšinou majú zázemie v zahraničí.

Zmenu urguje aj vysvetlením, že eviduje prípady, keď treba mosty a úseky ciest opravovať hneď po uplynutí 5-ročnej záruky.

Aj minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) sa nedávno vyjadril, že by rád škrtal najnižšie a najvyššie cenové ponuky, aby predišiel špekuláciám v tendroch.

Zástupcovia z Európskej komisie na spoločnej konferencii so stavbármi hovorili, že by bolo dobre hľadať vo všetkých štátnych tendroch najlepšiu hodnotu za peniaze.

Úrad pre verejné obstarávanie vyhlásil, že s takýmto pohľadom na súťaženie súhlasí.

Prečítajte si tiež Časy lacných diaľnic sú preč, Brecely doťahuje Počiatkove tendre takmer za miliardu

"Slovenská republika nie je taká bohatá krajina, aby sme kupovali len lacné, a tým menej kvalitné veci,"povedal šéf úradu Miroslav Hlivák.

O príliš lacných diaľniciach rád v minulosti hovoril premiér Robert Fico (Smer), keď za vtedajšieho ministra dopravy Jána Figeľa výrazne zlacneli diaľničné práce. Bolo to preto, že sa dlho nesúťažilo a PPP prvej Ficovej vlády padli. Skončilo sa to tým, že Váhostav a Doprastav nevyplatili subdodávateľov, ale obe firmy legálne škrtli dlhy.

Posledné tri väčšie diaľnice štát objednával zmluvami počas posledného roka. Celá zostava úsekov vyšla v tendri na 778 miliónov eur, teda o 5 miliónov eur lacnejšie než čakal štát.

Najlacnejšie a najdrahšie ponuky v týchto tendroch, ktoré vypisoval ešte Ján Počiatek ako minister dopravy, sa od seba v dvoch prípadoch líšili iba kozmeticky.

Kľúčový úrad chystá novelu

Hlivák vraví, že napríklad pri diaľniciach by sa malo myslieť na životnosť a na to, koľko peňazí dáva štát pre kritérium nízkej ceny neskôr na opravy a údržbu diaľnic.

"Ak budeme používať iné kritériá, ak budeme hodnotiť, aká kvalita asfaltu či konkrétneho komponentu tam má byť, a nebudeme rozprávať len o najnižšej cene, tak (...) hlavne to zlepší kvalitu obstarávaného tovaru, ktorý má priniesť kvalitu života, lebo po cestách chodíme všetci," povedal Hlivák.

Téma najnižšej ceny je politicky citlivá. Odráža sa to aj v tom, že obstarávatelia spravidla používajú ako kritérium výberu firiem najnižšiu cenu, hoci zákon im už dnes umožňuje zadať aj iné kritériá.

Štátni manažéri si netrúfajú vzdať sa orientácie na kritérium ceny. Je to aj preto, že stavebné giganty, ani štátne nákupy diaľnic na Slovensku nemajú najlepšiu povesť.

Hlivák však avizuje, že jeho úrad chystá zmenu legislatívy. Naznačil, že by do nej mohli preniesť aj špecifikácie okolo využívania viacerých kritérií vo verejných súťažiach.

Iné kritériá môžu priniesť námietky

V ideálnom prípade zabezpečí zmena v nastavení pravidiel výhodnejšie nákupy. Verí tomu aj Európska komisia. V horšom prípade by mohla predĺžiť už aj tak dlhé naťahovanie vo verejných tendroch.

"Akékoľvek iné kritérium dáte, stále môže byť predmetom spochybnenia," vysvetľuje Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Pýtali sme sa kompetentných, aké kritériá sa im pozdávajú, či nie je lepšie spresniť v tendroch zadanie, postaviť nepriestrelné zmluvy, a či sa neobávajú, že na trhu sa viac kritérií konkurenčnom boji zneužije.

Hlivák povedal, že cieľom je získať pri štátnych nákupoch najlepšiu hodnotu za peniaze, nie naopak. Z jeho slov vyplýva, že chce nanovo nastaviť celý systém obstarávania a zaoberať sa aj detailmi toho, ako presne by multikritériá mohli byť definované.

Ako alternatívy kritérií sa spomínali náklady na údržby a opravy či referencie a skúsenosti uchádzačov.

Matej súhlasí s tým, že pri verejných nákupoch ide kvalita stranou, pri diaľniciach však veľký problém okolo životnosti nevidí. Väčší problém je podľa neho to, že sa do štátnych tendrov zapájajú obchodníci, teda firmy bez reálnych stavebných kapacít, ktoré chcú zákazku iba ďalej predať.

Pozerať sa na stavbu diaľnic cez viac kritérií, nielen cez cenu, podľa Mateja nerieši hlavné problémy, ktoré s nimi máme: "Aby sme stavali načas, kvalitne a bez dodatkov," dodal.