Vytlačiť

hnonline.sk | 27.11.2017 | Rubrika: Domáca ekonomika | Strana: 0 | autor: Matej Vanoch | Téma: Stavebné firmy


Nové meškanie vzniklo "z dôvodu nepredvídaných geologických udalostí počas razenia tunelov".



Len krátko po decembrovom otvorení diaľnice, ktorá Žilinu odbremení od dopravy smerujúcej do Poľska, sa obyvatelia mesta mali dočkať aj dokončenia úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka.


Ten mal byť odovzdaný do užívania v januári budúceho roku, pre zlé geologické podmienky sa však termín nakoniec posunul na október 2018. Väčším problémom však bolo to, že štát pozabudol doriešiť prepojenie úseku na ostatné cesty, a tak bolo jasné, že diaľnica bude dočasne končiť v poli.

Podľa najnovších správ z Národnej diaľničnej spoločnosti nakoniec k tejto situácii nedôjde. Dostavba úseku sa totiž omešká natoľko, že sa za ten čas stihne chýbajúci diaľničný privádzač dobudovať.



"Cieľom Národnej diaľničnej spoločnosti je, aby sa privádzač Lietavská Lúčka - Žilina odovzdal do užívania spolu s úsekom D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka. Tento úsek by sa mal stavebne ukončiť v druhom štvrťroku 2019," uviedla hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová.


Nové meškanie podľa nej vzniklo "z dôvodu nepredvídaných geologických udalostí počas razenia tunelov". Ďalšie podrobnosti o vzniknutom probléme známe nie sú, oba tunely však boli prerazené ešte v roku 2016.



"Dalo sa čakať, že sa nájde nejaká zámienka, pre ktorú sa lehota výstavby predĺži o toho pol roka, aby to natoľko nekričalo, že tam ležia ladom stovky miliónov eur," myslí si analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík. Realizácia vyše 400-miliónovej stavby bola podľa neho už pred rokom v takej fáze, že jej dokončenie v októbri 2018 bolo viac ako realistické. V tom prípade by sa však muselo dlhé mesiace čakať na dobudovanie privádzača a tiež križovatky Lietavská Lúčka.


Zbytočné meškanie Problémy s chýbajúcim diaľničným privádzačom siahajú minimálne do roku 2014, odkedy Národná diaľničná spoločnosť vie, že musí zabezpečiť napojenie pripravovaného úseku na ostatné cesty, a to do roku 2018. Súťaž sa jej napriek tomu podarilo vyhlásiť až o tri roky neskôr, v máji tohto roku. Podľa Kovalčíka bola za tým snaha vyhnúť sa súťaži a stavbu prilepiť k zmluve jednému zo zhotoviteľov susedných stavieb. To sa nakoniec neudialo a v máji bol konečne vyhlásený tender. Vyhrala ho spoločnosť Metrostav, ktorá postaví privádzač s dĺžkou 2,6 kilometra za 13,9 milióna eur. "Súťaž priniesla zníženie ceny približne o 40 percent, keďže predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 22,5 milióna eur," uviedla hovorkyňa diaľničiarov.


Stavebné práce sa majú začať už v priebehu najbližších týždňov a predpokladá sa, že budú trvať maximálne 18 mesiacov. Pôvodne sa počítalo s tým, že na stavbu privádzača sú potrebné dva roky. "Tých 24 mesiacov bol bezpečný termín, 18 mesiacov je už na hrane. Dá sa to technicky stihnúť, podmienkou však je, že budú priaznivé zimy," hovorí prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik. V prípade nepriaznivého počasia, napríklad silných mrazov, sa podľa neho bude musieť termín dokončenia privádzača posunúť na neskôr.

Chýba aj križovatka Ani dobudovanie napojenia však na reálne otvorenie diaľnice ešte stačiť nebude, je totiž potrebné dobudovať aj križovatku Lietavská Lúčka. Tú má postaviť konzorcium firiem, ktoré stavajú úsek Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Práce na križovatke sa podľa diaľničiarov už začali, trvať majú až do mája 2019. Teda do približného termínu dokončenia ostatných stavieb.