Európa nám postavila 150 kilometrov diaľnic

Prezident  ZSPS

kontakt PavolKovacikIng. Pavol KOVÁČIK, PhD., MBA., prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska 56 ročný otec piatich detí je absolventom Vysokej školy dopravy a spojov v Žiline a Vysokej školy ekonómie a managementu v Prahe. V nedávnej minulosti pôsobil ako podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti a.s. a predtým bol predsedom predstavenstva spoločnosti Inžinierske stavby a.s. Košice. Viac rokov zastával aj funkciu viceprezidenta ZSPS.

Prezident ZSPS je štatutárnym orgánom zväzu a je oprávnený konať a robiť právne úkony za zväz vo všetkých záležitostiach. Prezidentovi prináleží najmä:

  • riadiť rokovania Prezídia ZSPS a zabezpečovať realizáciu prijatých uznesení
  • riadiť prácu riaditeľa a sekretariátu zväzu a štatutárne orgány spoločností alebo iných právnických osôb založených zväzom
  • zvolať rokovanie odborných komisií.

 

 

Hospodárske noviny | 13.5.2019 | Rubrika: Téma dňa | Strana: 3 | autor: Romana Hlavanda Gogová | Téma: Stavebné firmy

EUROVOĽBY Cestnú infraštruktúru či nové vlaky tento rok získame vďaka dotáciám z EÚ.

Bratislava - Za posledných 15 rokov sa z dotácií Európskej únie vybudovalo 150 kilometrov diaľnic a ešte viac ciest druhej a tretej triedy. Eurofondy na dopravu totiž čerpáme najefektívnejšie. V roku 2018 stúpol na ministerstve dopravy počet podpísaných zmlúv na európske projekty viac ako dvojnásobne. V absolútnych číslach to znamená, že rezort do konca minulého roka rozdelil na konkrétne projekty 2,6 miliardy eur. Do roku 2023 má teda k dispozícii už iba jednu miliardu. "Kľúčová je dobrá príprava a manažovanie projektov, aby sme sa neskôr vyhli prípadným korekciám," upozorňuje riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.
V rámci predošlého operačného programu muselo takto ministerstvo dopravy vrátiť 150 miliónov eur. Či sa podarí vyčerpať celý objem eurofondov v aktuálnom dotačnom období, bude známe až o päť rokov. HN sa bližšie pozreli na dopravné projekty, ktoré sú financované z bruselských dotácií. Tunel Višňové Súčasťou úseku Lietavská Lúčka - Dubná Skala, ktorý je vo výstavbe už päť rokov, je aj tunel Višňové. Práce sú tam pritom aktuálne pozastavené. Firma Salini Impregilo, ktorá ho mala pôvodne dokončiť, totiž nedodržiavala termíny, ministerstvo dopravy preto vypovedalo zmluvu a hľadá nového zhotoviteľa. Krízová situácia na Višňovom bude stáť veľa. Okrem toho, že sa predraží výstavba, Slovensku teda reálne hrozí aj prepadnutie eurofondov.

Presná suma ešte nie je známa, no podľa Cenkého to môže byť aj niekoľko desiatok miliónov. Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik ešte v marci pre HN tvrdil, že realistický odhad je podľa neho v rozmedzí 700 až 800 miliónov eur. Rezort dopravy tvrdí, že sa spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou snažia minimalizovať predĺženie, aby nebolo ohrozené spolufinancovanie z Únie. "Vyhlásenie novej súťaže predpokladáme v horizonte niekoľkých mesiacov, keďže údaje z inventarizácie stavby budú tvoriť súčasť súťažných podkladov," reagovala hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. Sprejazdnenie tohto úseku sa predpokladá v priebehu roka 2023.

Diaľnica na východe Minulý rok nebol sprevádzkovaný ani jeden nový úsek diaľnice ani rýchlostnej cesty. Tento rok by to malo byť inak. Vyše 14 kilometrov dlhý úsek, ktorý bude súčasťou diaľnice D1 Budimír - Bidovce, je tiež financovaný z eurofondov. Úsek má stáť 197 miliónov eur. Aktuálne je v poslednom roku výstavby. Podľa rezortu práce pokračujú a po ceste by sa mohlo začať jazdiť koncom tohto roka.

V Budimíre sa úsek napojí na diaľnicu D1 z Prešova. V časti Košické Oľšany je plánované napojenie na rýchlostnú cestu R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany. Ide teda o veľmi dôležitý úsek, ktorý má odľahčiť dopravu v Košiciach. Diaľnica pri Košiciach je ukážkovým projektom pri čerpaní dotácií, Slovensko by v tomto prípade malo vyčerpať celú sumu a stavbu dokončiť načas.

Vlaková doprava Nové vlakové trate na Slovensku nepribúdajú. Rezort dopravy však na tento rok ohlásil obnovovanie vozidlového parku z financií Európskej únie. Od začiatku mája malo na trati medzi Zvolenom a Vrútkami premávať 21 nových dieselových vlakov, z eurofondov sme na to získali viac ako 63 miliónov eur. Projekt však mešká. "Nové dieselové vlakové súpravy budú na trate v okolí Banskej Bystrice nasadzované postupne. Prvý vlak by mal začať v tomto regióne jazdiť v druhej polovici mája," tvrdí Ducká.

Kľúčová je dobrá príprava projektov, aby sme sa neskôr vyhli korekciám. Rastislav Cenký, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Dokumenty  NA STIAHNUTIE

Niektoré dokumenty sú určené len členom zväzu. Prosím prihláste sa prostredníctvom svojho firemného alebo osobného účtu.

Pokiaľ svoje užívateľské meno a heslo nepoznáte, kontaktujte administrátora webovej stránky.

ZSPS v skratke

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska je nezávislá dobrovoľná, nepolitická, otvorená hospodárska a záujmová právnická osoba vykonávajúca svoju činnosť ako organizácia zamestnávateľov.

Združuje hospodárske podnikateľské subjekty pôsobiace v činnostiach súvisiacich so stavebníctvom.

Kontakt

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska

Viedenská cesta 5

851 01 Bratislava

(02) 436 332 63

sekretariat@zsps.sk

www.zsps.sk

Prihlásenie