Obchvat stavajú na odpade

Prezident  ZSPS

kontakt PavolKovacikIng. Pavol KOVÁČIK, PhD., MBA., prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska

56 ročný otec piatich detí je absolventom Vysokej školy dopravy a spojov v Žiline a Vysokej školy ekonómie a managementu v Prahe. V nedávnej minulosti pôsobil ako podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti a.s. a predtým bol predsedom predstavenstva spoločnosti Inžinierske stavby a.s. Košice. Viac rokov zastával aj funkciu viceprezidenta ZSPS.

Prezident ZSPS je štatutárnym orgánom zväzu a je oprávnený konať a robiť právne úkony za zväz vo všetkých záležitostiach. Prezidentovi prináleží najmä:

  • riadiť rokovania Prezídia ZSPS a zabezpečovať realizáciu prijatých uznesení
  • riadiť prácu riaditeľa a sekretariátu zväzu a štatutárne orgány spoločností alebo iných právnických osôb založených zväzom
  • zvolať rokovanie odborných komisií.

SME | 21.5.2019 | Rubrika: Ekonomika | Strana: 5 | autor: Marek Poracký | Téma: Stavebné firmy

Pod bratislavským obchvatom našli aj káble, igelit či sklo. Bežné to nie je

Odpad zhnije, upozorňujú odborníci. Cintra hovorí, že stavia podľa noriem.
BRATISLAVA. Nákladné autá stále dovážajú materiál na stavbu bratislavského obchvatu, valce vyrovnávajú asfalt na už takmer dokončenej rýchlostnej ceste R7.
Deje sa to napriek výsledkom analýzy, ktorú si dalo vypracovať ministerstvo dopravy, že R7 v smere od Holíc do Bratislavy a diaľnicu D4 od Jaroviec po Raču konzorcium okolo spoločnosti Cintra stavia aj na odpade.
Ministerstvo by stavbu na problémových úsekoch malo zastaviť, o ďalšom postupe však nehovorí a chce si dať urobiť ďalšie analýzy. Trvať môžu niekoľko týždňov.
Asi 60 kilometrov autostrád dal štát postaviť ako PPP projekt súkromným firmám. V roku 2016 získali zákazku za bezmála 1,8 miliardy eur. Bola to najnižšia ponuka v súťaži.

Problémy od začiatku

Vlani na jeseň na stavbe polícia urobila raziu, keďže mala podozrenie, že sa na ňu používa kontaminovaná pôda zo skládok či iných stavieb pod obchvatom.
Ďalšiu raziu polícia urobila na jar. V oboch prípadoch zadržala aj Michala Grebečiho, konateľa spoločnosti NDD, ktorá spravuje skládku neďaleko Mosta pri Bratislave.
Jeho firmy sú podozrivé, že ukladajú až k úrovni spodných vôd nebezpečný odpad, zrejme ropné produkty. Grebeči podozrenia odmieta.
Prvé analýzy, ktoré ministerstvo dopravy dalo urobiť po raziách v marci, v pôde pod obchvatom našli viaceré toxické látky ako arzén, baryt, a fenoly, ale aj elektrické káble, kusy igelitu a sklo.
Výsledky analýzy má televízia Markíza.
"To sa tam nedáva a nemôže dávať. To všetko zhnije. Je to problém, ministerstvo by malo výstavbu zastaviť, nariadiť násypy odhrabať a dať podklad nanovo," hovorí Juraj Čermák, bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
Na stavbách sa podľa Rastislava Cenkého z mimovládneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo používa presne triedený stavebný odpad. Ak chcú stavbári napríklad použiť železobetón, musí sa z neho odstrániť stavebná oceľ, ktorá hrdzavie.
"Pod diaľnicu sa nemôžu dávať ani tehly. Rozhodne však pod stavbou nemôžu byť materiály organického pôvodu," povedal prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.

Cintra obvinenia odmieta

Štandardne sa do násypov pod výstavbu diaľnic dávajú rôzne druhy triedeného kameniva, hovorí analytik mimovládneho inštitútu INEKO Ján Kovalčík, ktorý viedol Inštitút stratégie na ministerstve dopravy za čias ministra Ján Figeľa z KDH.
Konzorcium všetky obvinenia odmieta. Tvrdí, že stavia v súlade s normami.
Zákazku na stavbu diaľnice dostalo v čase, keď bol ministrom dopravy Roman Brecely zo Siete.
Po jej dokončení má Slovensko Cintre platiť ročne 52 miliónov eur za to, že bude cesty 30 rokov prevádzkovať. Potom pripadnú štátu.
"Používanie recyklovaného materiálu je šetrné k životnému prostrediu a v súlade so všetkými platnými slovenskými normami a smernicami," píše firma. "Nerozumieme obvineniam." V najbližších týždňoch si chce firma dať urobiť analýzu, ktorá správu ministerstva dopravy vyvráti. Hrozí súdnymi krokmi, tvrdí, že obvinenia z porušenia zákona nemôže nechať bez primeranej reakcie.

Ministerstvo sa nesťažuje

Ministerstvo dopravy je zatiaľ spokojné, že sa pod obchvatom nenašiel kontaminovaný odpad. Urobí aj ďalšie kontroly.
Podobne aj ministerstvo životného prostredia, ktoré tvrdí, že jeho inšpektori a odborníci sa podieľali na marcovej razii.
Rýchlostná cesta R7 by mala byť hotová začiatkom budúceho roka, diaľnica D4, ktorá tvorí takzvaný nultý obchvat Bratislavy, až v roku 2021. Pôvodne ju stavbári mali dokončiť v priebehu roka 2020.

u Fakty

Bratislavský obchvat l stavia ho spoločnosť Cintra, l zákazku získala v roku 2016, l zmluvu s ňou podpisoval minister dopravy Roman Brecely zo Siete, l bude stáť 1,8 miliardy eur, 30 rokov za ňu štát bude ročne platiť 52 miliónov eur, l analýza ministerstva dopravy ukázala viaceré pochybenia, l pod obchvatom našli v násypoch sklo, igelit či káble, l koncesionár obvinenia odmieta.

 

Dokumenty  NA STIAHNUTIE

Niektoré dokumenty sú určené len členom zväzu. Prosím prihláste sa prostredníctvom svojho firemného alebo osobného účtu.

Pokiaľ svoje užívateľské meno a heslo nepoznáte, kontaktujte administrátora webovej stránky.

ZSPS v skratke

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska je nezávislá dobrovoľná, nepolitická, otvorená hospodárska a záujmová právnická osoba vykonávajúca svoju činnosť ako organizácia zamestnávateľov.

Združuje hospodárske podnikateľské subjekty pôsobiace v činnostiach súvisiacich so stavebníctvom.

Kontakt

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska

Viedenská cesta 5

851 01 Bratislava

(02) 436 332 63

sekretariat@zsps.sk

www.zsps.sk

Prihlásenie