Prezident ZSPS

Prezident  ZSPS

kontakt PavolKovacikIng. Pavol KOVÁČIK, PhD., MBA., prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska

56 ročný otec piatich detí je absolventom Vysokej školy dopravy a spojov v Žiline a Vysokej školy ekonómie a managementu v Prahe. V nedávnej minulosti pôsobil ako podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti a.s. a predtým bol predsedom predstavenstva spoločnosti Inžinierske stavby a.s. Košice. Viac rokov zastával aj funkciu viceprezidenta ZSPS.

Prezident ZSPS je štatutárnym orgánom zväzu a je oprávnený konať a robiť právne úkony za zväz vo všetkých záležitostiach. Prezidentovi prináleží najmä:

  • riadiť rokovania Prezídia ZSPS a zabezpečovať realizáciu prijatých uznesení
  • riadiť prácu riaditeľa a sekretariátu zväzu a štatutárne orgány spoločností alebo iných právnických osôb založených zväzom
  • zvolať rokovanie odborných komisií.

24hod.sk | 22.12.2017 | Rubrika: Ekonomika | Strana: 0 | Téma: Stavebné firmy

Urýchlenie výstavby by prinieslo zjednodušenie postupov a možnosť spojiť územné a stavebné konanie spolu s procesom posudzovania vplyvov na životné ...

Ilustračné foto Foto: TASR/Tomáš Halász.

Bratislava 22. decembra (TASR) - Urýchlenie výstavby by prinieslo zjednodušenie postupov a možnosť spojiť územné a stavebné konanie spolu s procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie. Takáto legislatívna zmena získala podporu medzi riaditeľmi stavebných firiem podľa kvartálnej analýzy slovenského stavebníctva za štvrtý štvrťrok 2017 od analytickej spoločnosti CEEC Research.

"Výrazne by tiež pomohla možnosť užívania stavby na základe oznámenia stavebnému úradu alebo kolaudačného súhlasu," uvádza analytická spoločnosť. Najmenej by bolo užitočné zrušenie možnosti preskúmania stanovísk v prieskumnom konaní.

Konkrétne výhrady pre analýzu prezentoval právnik Tomáš Zárecký. Kriticky sa vyjadril k profesionalite zamestnancov stavebných úradov a k rozdielnej praxi rôznych stavebných úradov, keď vyžadujú rozdielne vyjadrenia a záväzné stanoviská dotknutých úradov. Za ďalšie negatíva považuje ich neochotu vyrovnať sa s námietkami účastníkov konania. "Je v silách legislatívy odstrániť problematiku duplicity vo vzťahu k tzv. dotknutým orgánom, keď sa dotknuté orgány vyjadria v rámci územného konania, a potom opätovne v rámci stavebného konania, pričom vznášajú nové a nové pripomienky," mieni.

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) v tejto súvislosti upozorňuje, že priemysel rastie kontinuálne štyri roky, zatiaľ čo stavebníctvo klesá. Podľa ZSPS je príčinou najmä stavebná legislatíva. "Potvrdzuje to aj štatistika z júla 2017. Svetová banka v pravidelnej štúdii Doing Business radí Slovensko v čase potrebnom na získanie stavebného povolenia na 91. miesto zo 189 hodnotených krajín," uviedol pre TASR mediálny zástupca zväzu Peter Steigauf. ZSPS verí, že pozitívne zmeny prinesie pripravovaný stavebný zákon.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

STV1 | 22.12.2017 | 19:00 | Relácia: Správy RTVS | Téma: Stavebné firmy

Viliam STANKAY, moderátor
--------------------
Po vlaňajšom prepade, by malo tento rok slovenské stavebníctvo skončiť s takmer trojpercentným rastom. Firmám pomáha najmä stále rastúca výstavba nových bytových aj kancelárskych komplexov ako aj priemyselných hál. Výstavba nových bytov rastie o viac ako 13%. Tradičný ťahúňa stavebných firiem diaľničná výstavba totiž stagnuje. V budúcom roku by mohli pribudnúť úplne nové projekty výstavby nájomných bytov firmami. Vláda pre ne pripravuje nový dotačný projekt.

Marek ZGALINOVIČ, redaktor
--------------------
Povolebný rok tradične otrasie stavebným trhom. Vlani firmám štát veľa práce neponúkol a oveľa lepšie to nebolo ani tento rok. Aj preto stavebné firmy čoraz viac rozkladajú riziká a okrem diaľníc stavajú aj byty.

Pavol KOVÁČIK, prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska
--------------------
Bytová výstavba bude ešte niekoľko rokov ťahať stavebníctvo samozrejme, ale myslím, že ešte to bude či už kancelárske priestory, alebo teda priemyselná výstavba. Ale pevne verím, že teda sa opäť oživí dopravná infraštruktúra.

tlacovespravy.sme.sk | 18.12.2017 Strana: 0 | Téma: Stavebné firmy

Ani tento rok nepriniesol zásadný posun v riešení závažných tém, ktoré trápia podnikateľov v slovenskom stavebníctve.



Podľa prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Pavla Kováčika na to dopláca štát, ako významný investor a v neposlednom rade aj celá ekonomika krajiny.
Nadchádzajúci rok bude pre stavebníctvo na Slovensku kľúčový. Na doriešenie čakajú výzvy v mnohých oblastiach. Ide o dlhodobú koncepciu dopravnej infraštruktúry, tému verejných súťaží či problematiku zamestnanosti.


Rádio Slovensko | 18.12.2017 | 07:00 | Relácia: Ranný rádiožurnál | Téma: Stavebné firmy


Oľga BAKOVÁ, moderátorka


--------------------


Zamestnávatelia by mohli v budúcnosti dostávať príspevky zo Štátneho fondu rozvoja bývania na stavbu nájomných bytov. Premiér Robert Fico povedal, že sa takouto možnosťou bude vláda zaoberať. Cieľom je podporiť mobilitu za prácou, a zmierniť tak nedostatok zamestnancov v okresoch na západe Slovenska. Zamestnávatelia ale o takéto príspevky žiadali už v lete.

topky.sk | 12.12.2017 | Rubrika: Zaujímavosti | Strana: 0 | autor: Zoznam.sk | Téma: Stavebné firmy

Ani končiaci sa  rok  nepriniesol podľa prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Pavla Kováčika zásadný posun v riešení závažných tém, ktoré dlhodobo trápia podnikateľov v slovenskom stavebníctve. Dopláca na to štát ako významný investor a v neposlednom rade aj celá ekonomika krajiny.




Nadchádzajúci rok bude pre stavebníctvo na Slovensku kľúčový. Na doriešenie čakajú výzvy v mnohých oblastiach. Ide o dlhodobú koncepciu dopravnej infraštruktúry, tému verejných súťaží či problematiku zamestnanosti.



"Sústredíme sa na to, aby sme boli konštruktívnym partnerom pre štátnu a verejnú správu. Ako hlas celého sektora sa odborne zapájame do prípravy nového stavebného zákona. Potrebujeme riešiť neúmerne dlhé a komplikované stavebné konania. Zároveň sa intenzívne venujeme verejnému obstarávaniu. Tu očakávame pilotné verejné súťaže, kde nerozhodne len kritérium najnižšej ceny, ale viacero kvalitatívnych parametrov. Taký je trend naprieč celou EÚ a je najvyšší čas sa pripojiť," vysvetľuje P. Kováčik zastupujúci iniciatívu Fórum stavebných investícií (FSI).



sme.sk | 6.12.2017 | Rubrika: Ekonomika / Slovensko | Strana: 0 | autor: TASR | Téma: Stavebné firmy

Staršia generácia stavebníkov postupne odchádza do dôchodku a mladí pribúdajú veľmi pomaly.



BRATISLAVA.Nedostatočná odborná príprava, nezáujem mladých uchádzačov a nevyužitý potenciál na spoluprácu so zamestnávateľmi čoraz negatívnejšie ovplyvňujú odvetvie stavebníctva.



Povedal to prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Pavol Kováčik s tým, že na stavbárske profesie sa v súčasnosti pripravuje 200 učňov, čo je alarmujúco nízke číslo.



Trend | 30.11.2017 | Rubrika: Príloha - Extra reality - Stavebníctvo | Strana: 18 | autor: Katarína Šebejová | Téma: Doprastav

Na to, čo si pred rokmi strážil sám investor, je dnes odborný stavebný dozor, ale zodpovední sú všetci



S kvalitou je úzko spojené spoločenské vnímanie stavebníctva, odpovedá predseda Zväzu stavebných podnikateľov Pavol Kováčik na otázku, prečo je kvalita stavieb stále aktuálna téma. Dodáva, že za uplynulých 20 rokov sa stavebníctvo neprávom dostalo do polohy menej príťažlivého odvetvia. Pre predsudky voči pracovným podmienkam, keďže výstavba prebieha aj pod šírym nebom v zablatenom či prašnom prostredí, ale aj z pohľadu etiky podnikania. Štát ani ako verejný investor nepomáha pozitívnemu vnímaniu odvetvia, dobré príklady sú v úzadí a všetko má dosah na atraktivitu odvetvia pre mladých ľudí. Stavebníctvo pritom neustále vytvára pracovné príležitosti nielen na veľkých stavbách, ale prakticky všade, keďže stavebné práce sú bežnou súčasťou života každého občana, napríklad keď rieši bývanie.


Čo v praxi nefunguje Podľa Slavomíra Podmanického, generálneho riaditeľa spoločnosti Reming Consult, investori všeobecne podceňujú projektovú a inžiniersku prípravu. Či už z časového hľadiska alebo pre zvýšenie ceny. Šetria však na nesprávnom mieste, pretože prieskumy, štúdie a projekty sú pre kvalitu stavby a jej ekonomickú efektívnosť rozhodujúce. Štátny investor je ochotný vyčleniť osem až 10 percent z investičných nákladov ako rezervu na nepredvídateľné okolnosti. Ale na projekt, ktorý by ich mohol zásadne eliminovať, vydelí maximálne tri percentá.


hnonline.sk | 27.11.2017 | Rubrika: Domáca ekonomika | Strana: 0 | autor: Matej Vanoch | Téma: Stavebné firmy


Nové meškanie vzniklo "z dôvodu nepredvídaných geologických udalostí počas razenia tunelov".



Len krátko po decembrovom otvorení diaľnice, ktorá Žilinu odbremení od dopravy smerujúcej do Poľska, sa obyvatelia mesta mali dočkať aj dokončenia úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka.


Ten mal byť odovzdaný do užívania v januári budúceho roku, pre zlé geologické podmienky sa však termín nakoniec posunul na október 2018. Väčším problémom však bolo to, že štát pozabudol doriešiť prepojenie úseku na ostatné cesty, a tak bolo jasné, že diaľnica bude dočasne končiť v poli.

Podľa najnovších správ z Národnej diaľničnej spoločnosti nakoniec k tejto situácii nedôjde. Dostavba úseku sa totiž omešká natoľko, že sa za ten čas stihne chýbajúci diaľničný privádzač dobudovať.



STV1 | 29.11.2017 | 19:00 | Relácia: Správy RTVS | Téma: Stavebné firmy 


Janette ŠTEFÁNKOVÁ, moderátorka


--------------------


Minister dopravy v reakcii na dnešné blokády ciest odmietol, že by odsúval výstavbu úsekov v regióne. Tvrdí, že ich príprava pokračuje. Práve získavanie povolení, posudzovanie dosahov výstavby na životné prostredie a výkup pozemkov sú aktuálne najväčšie problémy. Aj súťaže, ktoré už mali byť vyhlásené, sa odkladajú a stavebníci sa obávajú, že nebudú mať čo robiť. Minister dopravy hrozí odvolávaním.




sme.sk | 20.11.2017 | Rubrika: Žilina / Spravodajstvo | Strana: 0 | autor: Branislav Koscelník | Téma: Stavebné firmy

Hoci si diaľničiari vybrali zhotoviteľa privádzača do Žiliny ešte pred štyrmi mesiacmi, dodnes nie je zmluva so stavebnou spoločnosťou podpísaná.



LIETAVSKÁ LÚČKA. Žilinčania si na "dé jednotku" už s určitosťou budú musieť počkať dlhšie, ako sa plánovalo. Mesto Žilina sa spojí s novobudovaným diaľničným úsekom Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka najskôr koncom mája 2019 a nie už na budúci rok v októbri.



Do roka by mal byť dostavaný doposiaľ najdrahší úsek na diaľnici D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka za vyše 400 miliónov eur. Ten však skončí v poli.



Naťahovanie času spôsobuje stále neuzavretá výstavba druhej etapy privádzača do Žiliny. V tomto čase už mali na privádzači pracovať stavební robotníci. Národná diaľničná spoločnosť však stále nepodpísala zmluvu so zhotoviteľom, spoločnosťou Metrostav.Lacnejšie ako sa predpokladalo



Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík vo svojom blogu upozornil na zbytočné naťahovanie času. NDS vyhodnotila ponuky na výstavbu privádzača z Lietavskej Lúčky do Žiliny ešte 18. júla. No až po dvoch mesiacoch oficiálne zverejnila informáciu, že víťazom súťaže je spoločnosť Metrostav, ktorá predložila cenovú ponuku na 13,9 milióna eur. Diaľničiari sa pochválili, že dielo ich bude stáť o približne 40 percent menej ako pôvodne predpokladali (22,5 milióna eur).



Prešli ďalšie dva mesiace a nielenže sa na budúcom stavenisku nič nedeje, ale so zhotoviteľom ešte nie je podpísaná zmluva. Ján Kováčik zistil, že za zdržaním je kontrola, ktorú si NDS na seba ušila sama a po čase z nej aj sama vycúvala.



"Koncom augusta NDS požiadala Úrad pre verejné obstarávanie o vykonanie kontroly zadávanej zákazky. Tú úrad začal 16. októbra. Vyžiadal si doplnenie podkladov, NDS ich doručila 24. a 26. októbra. A vzápätí 27. októbra NDS svoj pôvodný podnet na vykonanie kontroly stiahla. S odôvodnením, že na predmetnú zákazku nemá uzatvorenú zmluvu o financovaní z prostriedkov Európskej únie (čo znamená, že kontrola pred podpisom zmluvy sa nevyžaduje). Inak povedané, od augusta sa čakalo úplne zbytočne."Pol roka pre korčuliarov



Ak by aj v nasledujúcich mesiacoch už išlo všetko ako po masle, privádzač dostavajú najskôr pol roka po spustení diaľničného úseku, ktorý sa končí pri Lietavskej Lúčke. Výstavba časti privádzača, ktorý bude ústiť pri Metre na Solinkách, potrvá 18 mesiacov. Ak sa zmluva so zhotoviteľom stihne podpísať ešte v novembri, zmluvný termín na vybudovanie privádzača bude koniec mája 2019.



"Najmenej dovtedy bude musieť počkať aj sprevádzkovanie vyše 11-kilometrového úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka. Teda stavby za vyše 400 miliónov eur, ktorej už posunutý termín uvedenia do prevádzky je október 2018. Doteraz najdrahší úsek celej diaľnice D1 tak bude vyše pol roka bez možnosti reálneho využitia. Snáď naň na jar 2019 pustia aspoň korčuliarov. A stavbu privádzača už nič neposunie," uzatvára Kovalčík.

Dokumenty  NA STIAHNUTIE

Niektoré dokumenty sú určené len členom zväzu. Prosím prihláste sa prostredníctvom svojho firemného alebo osobného účtu.

Pokiaľ svoje užívateľské meno a heslo nepoznáte, kontaktujte administrátora webovej stránky.

ZSPS v skratke

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska je nezávislá dobrovoľná, nepolitická, otvorená hospodárska a záujmová právnická osoba vykonávajúca svoju činnosť ako organizácia zamestnávateľov.

Združuje hospodárske podnikateľské subjekty pôsobiace v činnostiach súvisiacich so stavebníctvom.

Kontakt

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska

Viedenská cesta 5

851 01 Bratislava

(02) 436 332 63

sekretariat@zsps.sk

www.zsps.sk

Prihlásenie