Prezident ZSPS

Prezident  ZSPS

kontakt PavolKovacikIng. Pavol KOVÁČIK, PhD., MBA., prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska

56 ročný otec piatich detí je absolventom Vysokej školy dopravy a spojov v Žiline a Vysokej školy ekonómie a managementu v Prahe. V nedávnej minulosti pôsobil ako podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti a.s. a predtým bol predsedom predstavenstva spoločnosti Inžinierske stavby a.s. Košice. Viac rokov zastával aj funkciu viceprezidenta ZSPS.

Prezident ZSPS je štatutárnym orgánom zväzu a je oprávnený konať a robiť právne úkony za zväz vo všetkých záležitostiach. Prezidentovi prináleží najmä:

  • riadiť rokovania Prezídia ZSPS a zabezpečovať realizáciu prijatých uznesení
  • riadiť prácu riaditeľa a sekretariátu zväzu a štatutárne orgány spoločností alebo iných právnických osôb založených zväzom
  • zvolať rokovanie odborných komisií.

Trend | 30.11.2017 | Rubrika: Príloha - Extra reality - Stavebníctvo | Strana: 18 | autor: Katarína Šebejová | Téma: Doprastav

Na to, čo si pred rokmi strážil sám investor, je dnes odborný stavebný dozor, ale zodpovední sú všetci



S kvalitou je úzko spojené spoločenské vnímanie stavebníctva, odpovedá predseda Zväzu stavebných podnikateľov Pavol Kováčik na otázku, prečo je kvalita stavieb stále aktuálna téma. Dodáva, že za uplynulých 20 rokov sa stavebníctvo neprávom dostalo do polohy menej príťažlivého odvetvia. Pre predsudky voči pracovným podmienkam, keďže výstavba prebieha aj pod šírym nebom v zablatenom či prašnom prostredí, ale aj z pohľadu etiky podnikania. Štát ani ako verejný investor nepomáha pozitívnemu vnímaniu odvetvia, dobré príklady sú v úzadí a všetko má dosah na atraktivitu odvetvia pre mladých ľudí. Stavebníctvo pritom neustále vytvára pracovné príležitosti nielen na veľkých stavbách, ale prakticky všade, keďže stavebné práce sú bežnou súčasťou života každého občana, napríklad keď rieši bývanie.


Čo v praxi nefunguje Podľa Slavomíra Podmanického, generálneho riaditeľa spoločnosti Reming Consult, investori všeobecne podceňujú projektovú a inžiniersku prípravu. Či už z časového hľadiska alebo pre zvýšenie ceny. Šetria však na nesprávnom mieste, pretože prieskumy, štúdie a projekty sú pre kvalitu stavby a jej ekonomickú efektívnosť rozhodujúce. Štátny investor je ochotný vyčleniť osem až 10 percent z investičných nákladov ako rezervu na nepredvídateľné okolnosti. Ale na projekt, ktorý by ich mohol zásadne eliminovať, vydelí maximálne tri percentá.


hnonline.sk | 27.11.2017 | Rubrika: Domáca ekonomika | Strana: 0 | autor: Matej Vanoch | Téma: Stavebné firmy


Nové meškanie vzniklo "z dôvodu nepredvídaných geologických udalostí počas razenia tunelov".



Len krátko po decembrovom otvorení diaľnice, ktorá Žilinu odbremení od dopravy smerujúcej do Poľska, sa obyvatelia mesta mali dočkať aj dokončenia úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka.


Ten mal byť odovzdaný do užívania v januári budúceho roku, pre zlé geologické podmienky sa však termín nakoniec posunul na október 2018. Väčším problémom však bolo to, že štát pozabudol doriešiť prepojenie úseku na ostatné cesty, a tak bolo jasné, že diaľnica bude dočasne končiť v poli.

Podľa najnovších správ z Národnej diaľničnej spoločnosti nakoniec k tejto situácii nedôjde. Dostavba úseku sa totiž omešká natoľko, že sa za ten čas stihne chýbajúci diaľničný privádzač dobudovať.



STV1 | 29.11.2017 | 19:00 | Relácia: Správy RTVS | Téma: Stavebné firmy 


Janette ŠTEFÁNKOVÁ, moderátorka


--------------------


Minister dopravy v reakcii na dnešné blokády ciest odmietol, že by odsúval výstavbu úsekov v regióne. Tvrdí, že ich príprava pokračuje. Práve získavanie povolení, posudzovanie dosahov výstavby na životné prostredie a výkup pozemkov sú aktuálne najväčšie problémy. Aj súťaže, ktoré už mali byť vyhlásené, sa odkladajú a stavebníci sa obávajú, že nebudú mať čo robiť. Minister dopravy hrozí odvolávaním.




sme.sk | 20.11.2017 | Rubrika: Žilina / Spravodajstvo | Strana: 0 | autor: Branislav Koscelník | Téma: Stavebné firmy

Hoci si diaľničiari vybrali zhotoviteľa privádzača do Žiliny ešte pred štyrmi mesiacmi, dodnes nie je zmluva so stavebnou spoločnosťou podpísaná.



LIETAVSKÁ LÚČKA. Žilinčania si na "dé jednotku" už s určitosťou budú musieť počkať dlhšie, ako sa plánovalo. Mesto Žilina sa spojí s novobudovaným diaľničným úsekom Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka najskôr koncom mája 2019 a nie už na budúci rok v októbri.



Do roka by mal byť dostavaný doposiaľ najdrahší úsek na diaľnici D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka za vyše 400 miliónov eur. Ten však skončí v poli.



Naťahovanie času spôsobuje stále neuzavretá výstavba druhej etapy privádzača do Žiliny. V tomto čase už mali na privádzači pracovať stavební robotníci. Národná diaľničná spoločnosť však stále nepodpísala zmluvu so zhotoviteľom, spoločnosťou Metrostav.Lacnejšie ako sa predpokladalo



Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík vo svojom blogu upozornil na zbytočné naťahovanie času. NDS vyhodnotila ponuky na výstavbu privádzača z Lietavskej Lúčky do Žiliny ešte 18. júla. No až po dvoch mesiacoch oficiálne zverejnila informáciu, že víťazom súťaže je spoločnosť Metrostav, ktorá predložila cenovú ponuku na 13,9 milióna eur. Diaľničiari sa pochválili, že dielo ich bude stáť o približne 40 percent menej ako pôvodne predpokladali (22,5 milióna eur).



Prešli ďalšie dva mesiace a nielenže sa na budúcom stavenisku nič nedeje, ale so zhotoviteľom ešte nie je podpísaná zmluva. Ján Kováčik zistil, že za zdržaním je kontrola, ktorú si NDS na seba ušila sama a po čase z nej aj sama vycúvala.



"Koncom augusta NDS požiadala Úrad pre verejné obstarávanie o vykonanie kontroly zadávanej zákazky. Tú úrad začal 16. októbra. Vyžiadal si doplnenie podkladov, NDS ich doručila 24. a 26. októbra. A vzápätí 27. októbra NDS svoj pôvodný podnet na vykonanie kontroly stiahla. S odôvodnením, že na predmetnú zákazku nemá uzatvorenú zmluvu o financovaní z prostriedkov Európskej únie (čo znamená, že kontrola pred podpisom zmluvy sa nevyžaduje). Inak povedané, od augusta sa čakalo úplne zbytočne."Pol roka pre korčuliarov



Ak by aj v nasledujúcich mesiacoch už išlo všetko ako po masle, privádzač dostavajú najskôr pol roka po spustení diaľničného úseku, ktorý sa končí pri Lietavskej Lúčke. Výstavba časti privádzača, ktorý bude ústiť pri Metre na Solinkách, potrvá 18 mesiacov. Ak sa zmluva so zhotoviteľom stihne podpísať ešte v novembri, zmluvný termín na vybudovanie privádzača bude koniec mája 2019.



"Najmenej dovtedy bude musieť počkať aj sprevádzkovanie vyše 11-kilometrového úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka. Teda stavby za vyše 400 miliónov eur, ktorej už posunutý termín uvedenia do prevádzky je október 2018. Doteraz najdrahší úsek celej diaľnice D1 tak bude vyše pol roka bez možnosti reálneho využitia. Snáď naň na jar 2019 pustia aspoň korčuliarov. A stavbu privádzača už nič neposunie," uzatvára Kovalčík.

Hospodárske noviny | 20.11.2017 | Rubrika: Spravodajstvo | Strana: 4 | autor: Matej Vanoch | Téma: MDVRR SR

DOPRAVA



Na stavbe zatiaľ prebiehajú len prípravné práce.


Stavební podnikatelia stále rokujú s hlavným dodávateľom.



Bratislava - Pozemky pod bratislavský obchvat sú už vykúpené, meškajúce stavebné povolenia vybavené. Stavať však stále nemá kto, reálne sa s prácami stále nezačalo. Ministerstvo dopravy zatiaľ o posunutí termínov nehovorí, odborníci však upozorňujú na problémy, kvôli ktorým sa zrejme nepodarí dokončiť obchvat v plánovanom termíne.
Ceny sú nízke Problém je so subdodávateľmi. "Od členov nášho zväzu máme informácie, že navrhované podmienky či už cenové, alebo zmluvné, sú neakceptovateľné, a tým pádom sa rokovania a podpisy zmlúv naťahujú," vysvetlil prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik. Víťazné konzorcium firiem podľa neho ponúklo v tendri pomerne nízku sumu, a tak sa teraz snaží ušetriť na stavbároch. Dnes už sú zhotovitelia vycvičení z niektorých stavieb z minulosti, pri ktorých ostalo množstvo nezaplatených subdodávateľov, upozornil ďalej Kováčik. "Takže sú opatrní a nechcú ísť do veľmi nízkych cien a nevýhodných zmluvných podmienok," spresnil.


hnonline.sk | 15.11.2017 | Rubrika: Ekonomika | Strana: 0 | autor: Lucia Rusnáková | Téma: Stavebné firmy


Ciele sú v programovom vyhlásení.



Vláda vyčlení na dostavbu financie


Výstavba diaľnic D1 a D3 sú prioritou vlády, ktorá je zakotvená v ich programovom vyhlásení.
Premiér Robert Fico na konci októbra vyhlásil, že vláda v druhom polroku 2018 vyčlení na dokumentáciu a prípravu dvoch zostávajúcich úsekov D3 asi 19 miliónov eur.


Podľa Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska však Ministerstvo dopravy opäť mení priority pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest.


Kritizuje plán rezortu dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorý predstavuje, aké cesty sa majú začať súťažiť do roku 2019.


Nerovnocenný prístup k regiónom


V pláne podľa nich chýbajú nedostavané úseky diaľnic D1 a D3.


Ministerstvo bolo terčom kritiky opozície tiež za to, že uprednostňujú diaľnice na juhu Slovenska na úkor ostatných regiónov.


Podľa vlády však ide o výsledok dlhotrvajúcich snáh vo výstavbe a tiež o najkritickejšie úseky na Slovensku.


Podľa Zväzu stavebných podnikateľov sa u nás stavajú menej kvalitné diaľnice a budovy.

hnonline.sk | 15.11.2017 | Rubrika: Ekonomika | Strana: 0 | autor: Lucia Rusnáková | Téma: Stavebné firmy


Stagnácia vyvolala viaceré protesty obyvateľov.



Čo ďalej s D1


Najkritickejšími úsekmi diaľnice D1 sú Turany-Hubová a Hubová-Ivachnová.


Ich stavba stagnovala pre posudky vplyvov výstavby na životné prostredie a teraz sa pri druhom úseku čaká na ďalšie kroky Národnej diaľničnej spoločnosti, pričom podľa Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska by projektová príprava aj prieskumné práce mohli pokračovať ďalej.


Problémom tiež bolo, že počas razenia tunela Čebrať museli práce prerušiť pre riziko zosuvu svahu nad trasou tunela.


Protestujúci zablokovali cesty


V prípade D3 je otázny úsek od Brodna po Oščadnicu. Práve ten bude súčasťou diaľničného spojenia s Poľskom a Českom. Úsek Brodno - Kysucké Nové Mesto sa pri tom má realizovať namiesto ďalšieho roka až v roku 2026.


Za urýchlenú dostavbu diaľnice D3 už viackrát protestovali Kysučania - začiatkom roka zablokovali hlavný cestný ťah do Poľska a Česka trikrát, čím ochromili dopravu na celých Kysuciach, kde sa tvorili dlhé kolóny.


Prívlastok výrazne meškajúci získal ružomberský obchvat. Pôvodné optimistické plány naznačovali, že 15-kilometrový diaľničný úsek dostane finálnu bodku do začiatku tohto roka.
Teraz je situácia iná a v kalendári svieti až dátum december 2021, čo sa pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie tiež môže predĺžiť.

Trend | 16.11.2017 | Rubrika: Stavebníctvo/Výstavba diaľnic | Strana: 69 | autor: Katarína Ragáčová | Téma: Stavebné firmy

Stavbári otvorene hovoria o chaotickom postupuje bez vopred stanovených priorít



Keď pred koncom septembra minister dopravy Árpád Érsek informoval, ktorých deväť úsekov diaľnic a rýchlostných ciest sa bude prioritne stavať, naštartovala sa verejná diskusia o tom, či práve tieto úseky treba nevyhnutne vybudovať. Nič to však nemení na tom, že viac ako 90 kilometrov diaľnic sa minimálne pripraví do takého štádia, aby mohla byť do konca volebného obdobia vypísaná súťaž.


Tento plán ministra Á. Érseka by mohol vzdialene pripomínať dokument, po ktorom už dlhodobo volajú stavbári, ale pomohol by v podstate všetkým, ktorí prepravujú či už seba alebo tovar z jedného kúta krajiny do druhého. Ide o takzvaný záväzný plán výstavby diaľnic.



Potrebný záväzný plán



"Predvídateľnosť potrebujú všetci, projektanti, stavebné firmy, subdodávatelia, podnikatelia, ktorých sa dopravná infraštruktúra týka. Dokonca ju potrebujú bežní ľudia, ktorí sa rozhodujú, kde si postavia dom, respektíve či sa presťahujú niekam za prácou," konštatuje Ján Kovalčík z INEKO.


Najviac sa na prijatí záväzného plánu angažujú stavebné firmy, ktorým by prvotne najviac pomohol. Výstavba diaľnic pokrýva totiž veľkú časť ich produkcie. A keď sa rozbiehajú diaľničné projekty, rastie aj hrubý domáci produkt krajiny, čo dokazujú štatistiky. V prvom štvrťroku tohto roka sa podľa Štatistického úradu SR spamätal stavebný priemysel najmä vďaka rozbehnutým diaľničným projektom či ďalším zákazkám z verejného sektora, ako je napríklad aj modernizácia železničných tratí. "Chýbajúci záväzný harmonogram budovania dopravnej infraštruktúry sa dlhodobo ukazuje ako problém pre celý sektor slovenského stavebníctva. Potrebnú stabilitu a kontinuitu by zabezpečil práve dodržiavaný plán výstavby dopravnej infraštruktúry," hovorí šéf Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.


V prieskume, ktorý v Kvartálnej analýze slovenského stavebníctva Q3/2017 zverejnila prieskumná spoločnosť CEEC Research, to potvrdilo až 74 percent riaditeľov stavebných spoločností.


Podľa Roberta Páteka, generálneho riaditeľa Metrostav Slovakia, by to pomohlo firmám lepšie plánovať svoje personálne, ako aj technické kapacity. "Tým by sa predišlo problémom, ktoré súvisia s nedostatkom kapacít v čase realizácie prác, alebo aj, naopak, s prebytočnými kapacitami v čase nedostatku stavebných príležitostí," zdôraznil.



Trend | 16.11.2017 | Rubrika: Stavebníctvo | Strana: 63 | autor: Jarmila Horáková | Téma: Stavebné firmy

Stavať technologicky kvalitne na Slovensku vieme, ale onedlho nebude mať kto na stavbách robiť



Pracovníci Strednej odbornej školy stavebnej na Nábreží mládeže v Nitre každoročne obehnú v okolí šesťdesiat základných škôl. Žiakom približujú ponuku stavebných profesií, ktoré učia, no získať nových prvákov je ťažké. "Nedarí sa nám udržať záujem o stavebné odbory. Remeslá, v ktorých sa deti učia pracovať aj rukami, sú, žiaľ, stále vnímané ako menej atraktívne. Aj napriek tomu, že naši absolventi majú uplatnenie prakticky okamžite a často sú veľmi dobre zaplatení," hovorí riaditeľka školy Ľubica Hlaváčová. "Lebo v spoločnosti sme si akosi zdehonestovali manuálnu prácu," dodáva. Z času na čas do školy predsa len nastúpia žiaci najmä z rodín, kde sa v stavebných profesiách remeslo dedí z otca na syna. "Prichádzajú študovať rôzne stavebné odbory, aby mohli fundovane a odborne pôsobiť v rodinných stavebných firmách," konštatuje riaditeľka.



Eurostav | 10.11.2017 | Rubrika: Aktuálne | Strana: 60 | Téma: Stavebné firmy

Rozvoj infraštruktúry na Slovensku zaostáva a sektor stavebníctva sa v poslednom období vyvíja proporciálne horšie v porovnaní s tým, ako sa darí ekonomike krajiny. Ide o situáciu, ktorá sa v stredno- a dlhodobom horizonte nelichotivo prejaví práve na zbytočných stratách hospodárstva krajiny. Ako nevyhnutné sa tak ukazuje riešiť tému financovania projektov a zmien v legislatíve, ktoré by zvrátili opisovaný nepriaznivý vývoj. Zväz stavebných podnikateľov Slovenska sa preto sústreďuje práve na prinášanie konštruktívnych návrhov a vecnú diskusiu s predstaviteľmi štátnej a verejnej správy.





Dokumenty  NA STIAHNUTIE

Niektoré dokumenty sú určené len členom zväzu. Prosím prihláste sa prostredníctvom svojho firemného alebo osobného účtu.

Pokiaľ svoje užívateľské meno a heslo nepoznáte, kontaktujte administrátora webovej stránky.

ZSPS v skratke

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska je nezávislá dobrovoľná, nepolitická, otvorená hospodárska a záujmová právnická osoba vykonávajúca svoju činnosť ako organizácia zamestnávateľov.

Združuje hospodárske podnikateľské subjekty pôsobiace v činnostiach súvisiacich so stavebníctvom.

Kontakt

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska

Viedenská cesta 5

851 01 Bratislava

(02) 436 332 63

sekretariat@zsps.sk

www.zsps.sk

Prihlásenie