Vytlačiť

STV1 | 31.7.2017 | 19:00 | Relácia: Správy RTVS | Téma: Stavebné firmy

Janette ŠTEFÁNKOVÁ, moderátorka


--------------------


Výstavba diaľničného obchvatu Bratislavy s rýchlostnou cestou v smere na južné Slovensko by sa mala začať v auguste. Je to viac ako 14 mesiacov od podpisu zmluvy. PPP projekt už má i dispozícii všetky chýbajúce povolenia. Stavebný megaprojekt však podľa informácií RTVS naráža na ďalší problém.  Slovenským stavebníkom údajne ponúkajú príliš málo a tak odmietajú na projekte spolupracovať.



Marek ZGALINOVIČ, redaktor


--------------------


27-kilometrovú diaľnicu D4 a 32 km rýchlostnej cesty R7 by malo postaviť španielsko-austrálsko-rakúske konzorcium. Výstavba sa mala pôvodne začať ešte vlani. Neskôr sa začiatok odsunul na jar a aktuálne na druhú polovicu leta. Problémom boli aj chýbajúce pozemky a povolenia, pre ktoré vláda narýchlo zmenila pravidlá vyvlastňovania.



Karolína DUCKÁ, hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR


--------------------


Na základe zmeneného zákona môžeme potvrdiť, že všetky stavebné povolenia sú vydané. A koncesionári na poslednom stretnutí potvrdil, že v auguste sa začne samotná výstavba na projekte D4 R7.



Marek ZGALINOVIČ, redaktor


--------------------


Doprava medzi Bratislavou a Žitným ostrovom denne kolabuje. Napríklad v Dunajskej Lužnej pritom vyrastá viacero nových bytoviek. Ľudia očakávali, že projekt rýchlostnej cesty bude napredovať rýchlejšie.



Štefan JURČÍK, starosta Dunajskej Lužnej


--------------------


Práce tak ako rýchlo na jar začali v tomto roku, povedal by som že rekordným tempom spevnili sa komunikácie pre prejazd techniky, tak začali stagnovať podľa mňa nejaké štyri mesiace sa stagnovalo. Ale práce sa opäť obnovili.



Marek ZGALINOVIČ, redaktor


--------------------


Informácie RTVS však naznačujú, že na to, aby sa mohla výstavba naplno rozbehnúť, chýbajú medzinárodnému konzorciu domáce firmy, ktoré majú cestu doslova postaviť.



Pavol KOVÁČIK, prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska


--------------------


Signály zo stavebných firiem naozaj naznačujú, že ich cenové ponuky na jednotlivé čiastkové stavebné práce, ktoré už dnes sa pripravujú tak sú vyššie, než je očakávaná cenová úroveň objednávateľa.



Marek ZGALINOVIČ, redakto

r
--------------------


Pavol Kováčik predpokladá, že dôvodom je aj cena, s ktorou medzinárodné konzorcium vyhralo tender na výstavbu PPP projektu. Podľa pôvodných odhadov mal stáť asi 4,5 miliardy eur. Napokon štát zaplatí asi miliardu 760 miliónov eur. Konzorcium na otázky RTVS neodpovedalo. Ministerstvo dopravy však tvrdí, že rok 2020 ako termín odovzdania nových ciest sa zatiaľ nezmenil.



Karolína DUCKÁ, hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR


--------------------


Ten termín stále platí a štát aj koncesionár robia všetko preto, aby bol harmonogram dodržaný a aby bola stavba odovzdaná čo najskôr.



Marek ZGALINOVIČ, redaktor


--------------------


Výhodou PPP projektu je, že štát začne nové cesty splácať až potom, ako ich začnú využívať vodiči. Marek Zgalinovič, RTVS.