Vytlačiť

Ceny za rozbehnuté projekty chcú zvýšiť o desať až pätnásť percent.

Od začiatku tohto roka prudko narástli ceny stavebných materiálov - ocele, betónu, dreva či plastov. Vyššie ceny pohonných látok zasa zdražujú logistiku. Stavebné firmy, ktoré pre štát stavajú cesty a diaľnice, hovoria, že medziročný nárast cien o 50 až 120 percent je nad ich sily.

„Je to ekonomicky neriešiteľný problém pri ziskovej marži stavebných firiem za posledných päť rokov na úrovni tri až štyri percentá,“ tvrdí prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Pavol Kováčik.

Stavebné firmy preto oslovujú Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) i ministerstvo dopravy, aby prehodnotili existujúce zmluvy. Žiadajú desať- až pätnásťpercentné zvýšenie cien oproti kontraktom, ktoré vzišli z tendrov v rokoch 2018 a 2019.

Pri malých zákazkách sa už podľa Kováčika odďaľuje a spomaľuje výstavba. Dodávateľ vraj radšej zaplatí pokutu za odstúpenie od zmluvy, ako by mal projekt robiť so stratou.

Na strategických projektoch zatiaľ výstavba pokračuje, pretože ich zabezpečujú kapitálovo silnejšie stavebné spoločnosti.

Ak sa však ceny neupravia, podľa Kováčika niektoré z nich na budúci rok nebudú schopné plniť svoje záväzky. Čo môže reťazovo ovplyvniť subdodávateľské firmy, ako sa to v minulosti stalo v prípade Váhostavu.

Celý článok si môžete prečítať na https://index.sme.sk/c/22760464/vystavba-dialnic-sa-predrazuje-stat-len-keca-stazuju-sa-stavbari.html