Vytlačiť

Štát ešte dolaďuje valorizáciu zdražovania stavieb. Prvotnú verziu z júla totiž firmy nevyužívajú. Nový vzorec má priniesť preplatenie väčšieho percenta zo stúpajúcich cien stavebných materiálov. Ministerstvo dopravy priznáva, že s podnikateľmi rokuje na aktualizácii metodiky. Bratislava na rezort už čakať nechcela a pre petržalskú električku si vypracovala vlastný mechanizmus.

Štát má v súčasnosti rozostavaných dokopy sedem diaľničných úsekov. Ich celková hodnota je približne 1,3 miliardy eur. Ide napríklad o obchvaty dvoch krajských miest na východe, ale aj o kľúčové stavby na severe – v okolí Žiliny či Ružomberka. Pri konečnej sume týchto stavieb zohrajú úlohu výkyvy cien materiálov, ktoré išli v extrémnych prípadoch hore aj o stovky percent. Diskusie o tom, ako si s týmto javom pri stavbách poradiť, rozprúdila jarná vlna zdražovania. Ministerstvo dopravy preto vypracovalo metodiku, ktorá mala problém vyriešiť. Firmy si tak vďaka nej od júla môžu zvýšené výdavky nárokovať. Prekvapivo však túto možnosť zatiaľ nevyužili. Pomoc štátu sa im totiž máli. „Žiaľ, ukazuje sa, že tento mechanizmus je nepostačujúci na vykrytie strát pri realizovaných stavbách, na čo sme poukazovali už pri prvotných rokovaniach,“ vysvetľuje šéf Váhostavu Jiří Skuhra.

Celý článok nájdete na https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96041570-dialnicne-obchvaty-ruzomberka-a-presova-najprv-bitka-o-vystavbu-teraz-straty