Vytlačiť

14.10.2022 | Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska si myslí, že treba viac využívať miestne surovinové zdroje a ekonomické náklady nemôžu byť jediným kritériom pri stavebných projektoch.

Stavebný odpad tvorí veľkú časť vytvoreného objemu všetkého odpadu. Podiel výkopovej zeminy, kameniva, betónu, tehál, či keramiky sa odhaduje na zhruba 40 percent.

Tento materiál končí na skládkach a často aj mimo nich. Pritom ide spravidla o dobre využiteľnú surovinu pre ďalšie produkty v stavebníctve. Zároveň rastú ceny komodít a tovarov a výnimkou nie je ani sektor výstavby.

„Je a bude tu menší nedostatok stavebných materiálov, ktoré budú zároveň drahšie. O to viac je nielen povinnosťou, ale aj ekonomickou výhodou ich efektívna recyklácia,“ uviedol na konferencii Odpadové hospodárstvo 2022 Pavol Kováčik, prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska.

Pri niektorých materiáloch sú recyklácia a opätovné využívanie vítané, pri iných to však ešte nejde. „Nepoznáme zatiaľ technológie, aby sa v plnej miere mohli používať iba recyklovateľné materiály. Napríklad mostné konštrukcie vyžadujú aj používanie primárnych materiálov, podobne je to pri skeletoch budov, či povrchoch ciest.“

Podľa zástupcu stavebného odvetvia budú budovy v budúcnosti nielen energeticky pasívne, ale aktívne generovať energie. Trendom je aj znižovanie množstva vytváraného odpadu pri výstavbe, či nahrádzanie primárnych surovín recyklovanými stavebnými materiálmi.

„Je to dlhodobý proces. V priebehu 15 – 20 rokov sa stavby budú stavať výhradne z recyklovaných materiálov. Mnohé v súčasnosti používané produkty spaľovania už nebudú k dispozícii a bude treba nájsť technické riešenia, ako ich nahradiť.“

Stavbári sa podľa P. Kováčika musia pripraviť na to, že slinok aj troska z vysokých pecí, ktoré sa používanú pri výrobe cementu, sa budú nahradzovať. Zmeny pri výrobe cementu zasiahnu aj ostatné stavebné materiály.

Prebiehajúcou zmenou je aj nahradzovanie asfaltových vozoviek cementobetónovým materiálom. „Okrem lepších jazdných parametrov majú tieto vozovky aj nižšiu uhlíkovú stopu a ukazuje sa, že už sú aj ekonomicky výhodnejšie z pohľadu celoživotného cyklu.“

Celý článok si môžete prečítať na https://www.odpady-portal.sk/Dokument/107046/stavebny-odpad-recyklovane-materialy.aspx