Vytlačiť

Stavba diaľnice s najdlhším slovenským tunelom nenapreduje podľa plánov. Skanska musí sanovať nedorobky. Nie je to však jediný dôvod, prečo sú termíny dokončenia diela neisté. Diaľničiarom sa ešte nepodarilo vysúťažiť technológie tunela. Tender sa komplikuje a biznis cíti obavy aj pre neistú politickú situáciu.

Chýbajúca diaľnica pri Žiline drží v šachu miestnych obyvateľov aj tranzitnú dopravu. Tunel Višňové sa stavia už takmer dva a pol desaťročia a termíny otvárania sa vzďaľovali hneď niekoľkokrát. 

Po legendárnej kontrole z vtáčej perspektívy, ktorú tu urobil expremiér Peter Pellegrini vo vrtuľníku, stavbu opustilo taliansko-slovenské konzorcium, ktoré len predvlani nahradila švédska Skanska. Tá síce podpísala zmluvu, na základe ktorej mal byť úsek D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou hotový do konca tohto roka, po zistených nedorobkoch sa však termíny posunuli na jeseň roka 2024.

Paradoxne však o sprevádzkovaní nerozhodne stavebná časť, ktorú zastrešuje Skanska, ale technológie tunela, bez ktorých sa diaľnica nemôže spustiť. Ide o vzduchotechniku, riadenie dopravy, požiarny systém a iné komponenty, ktoré sú dôležité pre bezpečný a plynulý chod. Tie sa aktuálne ešte len súťažia a termín na predkladanie ponúk sa po novom posunul na 2. marec. Predpokladaná lehota na dodania sú pritom dva roky. Višňové tak pravdepodobne bude prejazdné najskôr v roku 2025.

Celý článok nájdete na https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96064741-nekonecny-pribeh-visnove-klucovy-tender-nabera-dalsi-sklz-vodici-tunelom-tak-skoro-neprejdu