2.5.2023 | Hlavným problémom budovania diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku nie je ani tak ich samotná výstavba, ale pomalá príprava celého procesu.
Investičný riaditeľ a člen predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Stanislav Beňo hovorí, že tá je z hľadiska legislatívy veľmi komplikovaná a trvá príliš dlho, pokiaľ sa dostanú k začiatku realizácie.
Zrýchliť prípravu má podľa neho novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Po tom, čo ju prezidentka Zuzana Čaputová vrátila parlamentu s viacerými výhradami, budú o nej poslanci opäť rokovať.
Urýchlenie pred výstavbou
„Novela, na ktorej príprave sme sa zúčastňovali spolu s ministerstvom dopravy, hovorí o urýchlení prípravy pred výstavou. To znamená, definuje iné míľniky, kedy v rámci prípravy oslovujeme ministerstvo financií cez Útvar hodnoty za peniaze a oni sa vyjadrujú k jednotlivým etapám prípravy,“ povedal v podcaste NDS Beňo.
Ako poznamenal, novela sa týka špeciálne diaľničných úsekov, o ktorých už vedia s takmer stopercentnou istotou povedať, kadiaľ pôjdu.
Ušetriť vedia až 24 mesiacov
Dĺžka prípravy územného rozhodnutia a štúdie je podľa neho zhruba jedna k jednej, pričom v prípade platnosti zmien sú schopní ušetriť 18 až 24 mesiacov pri konkrétnych vybraných stavbách diaľnic D1, D3 a rýchlostnej cesty R4.
Pri hlasovaní koncom marca poslanci k pôvodným prioritným úsekom zaradili aj plánované celé trasy R2, R3 a R6.„Novela nijakým spôsobom neuberá právomoci Útvaru hodnoty za peniaze,“ tvrdí Beňo.
Kľúčové úseky diaľnic
Novela zákona, ktorú pripravilo ministerstvo dopravy, má urýchliť prípravu kľúčových úsekov diaľnic D1 Turany – Hubová a Bidovce – hranica s Ukrajinou, D3 na Kysuciach a R4 od Prešova po hranice s Poľskom.
Novela upravuje povinnosť pri vypracovaní jednej zo štúdií uskutočniteľnosti, ktorá sa po novom má pripravovať až po územnom konaní, čím sa dá ušetriť až 18 mesiacov. K novele zákona vzniesli vážne výhrady popri hlave štátu práve Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) aj viacerí ekonomickí odborníci, verejné inštitúcie a mimovládne organizácie.
Proces trvá skoro 14 rokov
Dočasne poverený minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) upozornil, že proces od začiatku prípravy po ukončenie výstavby diaľnic trvá priemerne štrnásť rokov.
„Žiaľ, súčasné zákony nám nedovoľujú byť rýchlejší, preto sa ich snažíme zmeniť,“ uviedol s tým, že situácia v mestách a obciach na hlavných ťahoch, ktoré nemajú obchvat alebo diaľnicu, sa pre rastúci počet áut zhoršuje. Názorový rozpor medzi ministerstvom dopravy a ÚHP zosilnel po tom, ako hlava štátu novelu vetovala.