Vytlačiť

Českí pracovníci sa budú môcť opäť zapojiť do výstavby diaľnic a železníc na Slovensku. Zväz stavebných podnikateľov Slovenska sa totiž dohodol s ministerstvom dopravy na postupe, ako sa Česi môžu dostať cez hranice späť na stavby. Teraz s tým majú problém, lebo pre epidémiu koronavírusu sa radikálne obmedzil voľný pohyb osôb.

Postup by mal byť taký, že štátne firmy, ako je Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest a Železnice SR, dajú ministrovi dopravy zoznam pracovníkov, ktorých súrne potrebujú na svojich stavbách. Povolenie na vstup na Slovensko by mal potom na ministrov návrh vydať hlavný hygienik.

Zároveň sa títo pracovníci musia preukázať negatívnym testom na koronavírus, ktorý nebude starší ako dva dni.

Podľa prezidenta zväzu Pavla Kováčika ide o zhruba 500 Čechov, ktorí sú však na stavbách dôležití, lebo mnohí z nich sú manažéri. Zhruba 700 slovenských robotníkov by sa zase malo vrátiť na stavby v Česku bez povinnosti absolvovať dvojtýždňovú povinnú karanténu.

Chýbajú aj ubytovne a materiál

Zatvorenie hraníc pre zahraničných pracovníkov bolo jedným z dôvodov, prečo sa spomalili stavebné práce na diaľniciach. Dohoda na česko-slovenskej úrovni rieši problém len čiastočne, lebo na slovenských diaľniciach pracujú aj pracovníci iných národností.

Tento problém pocítila napríklad spoločnosť Eurovia SK z francúzskeho koncernu Vinci, ktorá stavia úsek D1 Prešov západ – Prešov juh. „Robí tam v rámci združenia veľa zahraničných pracovníkov z Čiech, Ukrajiny, Rumunska a tak ďalej. Tí sa po víkende už nedostali na pracovisko,“ opisoval v rozhovore pre Denník E Róbert Šinály, generálny riaditeľ stavebnej firmy Eurovia SK, ktorá tento úsek stavia.

V stavebníctve vznikli v súvislosti s epidémiou aj ďalšie problémy. Robotníci, ktorí chodia na týždňovky, nemali kde bývať, lebo sa zatvorili ubytovne. Tento problém by však už mal byť vyriešený, lebo v rámci plánu postupného otvárania ekonomiky vláda dovolila dlhodobé ubytovanie nad 10 dní.

Okrem toho stavebným firmám meškajú dodávky materiálov, keďže napríklad talianski dodávatelia sa dostali do problémov.

Stavbári chcú skoršie platby

Zväz stavebných podnikateľov žiada ministra dopravy o ďalšiu pomoc, aby sa napríklad zaviedli zálohové platby zo strany štátnych investorov a aby sa skrátili lehoty splatnosti faktúr. Stavebné firmy by sa tak skôr dostali k peniazom, ktoré teraz potrebujú, lebo celému odvetviu hrozí zhoršenie platobnej disciplíny.

Zväz požaduje aj uvoľnenie zmluvných termínov – aby firmy neplatili za omeškanie spôsobené epidémiou koronavírusu.

Žiada tiež obnovenie činnosti stavebných úradov, na ktorých sa podľa Kováčika prakticky zastavil proces povoľovania stavieb. „Stavebníctvo je jedným z mála odvetví, ktoré v súčasnej pandemickej kríze môže mať stabilizačný efekt pre ekonomiku Slovenska,“ zdôvodnil Kováčik.

Pripomína, že stavebníctvo je na Slovensku tretím najväčším odvetvím, lebo v ňom pôsobí desatina produktívnej populácie. „Pokles produkcie a neistota z budúcnosti ľudí vedú k odkladu väčších výdavkov, medzi ktoré patria aj stavebné opravy a investície. Ak to bude trvať dlhšie, nastane zásadný problém, slovenskou ekonomikou sa prevalí vlna bankrotov, pričom prvé na rade budú malé firmy a živnostníci, ktorí tvoria až 30 percent stavebníctva,“ hovorí Kováčik.

Vo vláde ich nepočúvajú

Zväz stavbárov má už dlhšie problém presadzovať svoje špecifické požiadavky. Podľa Kováčika na ne minister dlho nereagoval a dlho trvalo, kým sa so zástupcami zväzu aspoň stretol.

Podľa ministrovho hovorcu Ivana Rudolfa bola priorita zabezpečiť ochranu pre zamestnancov rezortu, ktorí pracujú v prvej línii a boli vystavení najväčšiemu riziku.

Požiadavky stavbárov podľa neho pozorne a citlivo vnímajú. Viaceré z nich však podľa Rudolfa rieši ministerstvo hospodárstva. No to je tiež otázne, lebo ani toto ministerstvo so zväzom nekomunikuje. Tlačové oddelenie ministerstva na otázky nereagovalo.

Prevzaté z: https://e.dennikn.sk/1866374/ceski-robotnici-a-manazeri-sa-mozu-vratit-na-slovenske-dialnice-ak-su-velmi-potrebni/