Prezident ZSPS

Prezident  ZSPS

kontakt PavolKovacikIng. Pavol KOVÁČIK, PhD., MBA., prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska

56 ročný otec piatich detí je absolventom Vysokej školy dopravy a spojov v Žiline a Vysokej školy ekonómie a managementu v Prahe. V nedávnej minulosti pôsobil ako podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti a.s. a predtým bol predsedom predstavenstva spoločnosti Inžinierske stavby a.s. Košice. Viac rokov zastával aj funkciu viceprezidenta ZSPS.

Prezident ZSPS je štatutárnym orgánom zväzu a je oprávnený konať a robiť právne úkony za zväz vo všetkých záležitostiach. Prezidentovi prináleží najmä:

  • riadiť rokovania Prezídia ZSPS a zabezpečovať realizáciu prijatých uznesení
  • riadiť prácu riaditeľa a sekretariátu zväzu a štatutárne orgány spoločností alebo iných právnických osôb založených zväzom
  • zvolať rokovanie odborných komisií.

Hospodárske noviny | 15.5.2019 | Rubrika: Spravodajstvo | Strana: 4 | autor: Vladimír Maťo | Téma: Doprastav

DOPRAVA Výsledná cifra za severnú časť D1 prevýši pôvodne vysúťažených 409 miliónov eur.

Bratislava - Finálny účet talianskoslovenského stavebného konzorcia za rozostavanú severnú diaľnicu D1, ktorej súčasťou je aj tunel Višňové, sa blíži k podpisu. Diaľničiari doteraz za 16 kilometrov tunela a šesť kilometrov diaľnice zaplatili 173 miliónov. Suma však podľa odborníkov, ktorých oslovili HN, môže ešte vzrásť.

Majiteľ odchádzajúcej stavebnej firmy Dúha Miroslav Remeta nechcel komentovať, či a v akej výške si bude s talianskym partnerom nárokovať doplatok. "Mám míting v NDS a neviem, ako dlho bude trvať," povedal v stručnom telefonáte. Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová potvrdila, že odchádzajúci stavitelia z firiem Salini Impregilo a Dúha už majú zrátané, do akej miery projekt dokončili. "Začal sa proces podpisovania preberacieho protokolu, ktorého predpoklad je v zmysle Dohody o ukončení zmluvy o dielo do konca mája 2019," potvrdila Michalová.

Málo to byť nemusí Víťazná ponuka pôvodnej súťaže na výstavbu severnej diaľnice s tunelom bola 409 miliónov eur. Odchádzajúci stavitelia ju síce nedokončili, avšak odviedli kus práce, možno preto predpokladať, že štát ešte nezaplatil všetko.

Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák odhaduje výstavbu kilometra diaľničného tunela na 20 miliónov eur. Višňové má pritom celkovú dĺžku až 16 kilometrov. "Keď bolo vyfakturovaných 173 miliónov, tak pomaly by to nemali mať ešte ani prerazené a oni to majú prerazené, do dvoch tretín majú dokonca spravené sekundárne ostenie," hodnotí priebeh prác Čermák. V pokročilom štádiu sú aj mosty pred tunelom. "Majú postavené nosníky a celé zakladanie mostov. To najhoršie a najdrahšie majú za sebou," konštatuje Čermák. Finálny účet za práce zhotovené konzorciom tak podľa neho môže dosiahnuť až dve tretiny vysúťaženej sumy, teda o sto miliónov viac, než diaľničiari dosiaľ zaplatili.

Prezident Združenia stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik si, naopak, myslí, že väčšina nákladov už pokrytá bola. Isté zvýšenie však nevylúčil. "Druhá vec je, aké nepriame nároky si bude uplatňovať, vyplývajúce najmä z možných omeškaní, ktoré NDS spôsobil tým, že neposkytoval dostatočnú súčinnosť," pripomenul Kováčik.
Výslednú cenu však nahor vytlačia aj zmeny na trhu súvisiace s fázou hospodárskeho cyklu. Na začiatku projektu štát predpokladal náklady vo výške 898 miliónov eur. Rátal však na základe cien spred finančnej krízy. Súťaž bola vyhlásená až po nej. "To bolo v období, keď sa stavebníkom na Slovensku mimoriadne nedarilo. Realizačné ceny preto krátkodobo spadli," pripomína Kováčik. "Dnes sa jednak vrátili na pôvodnú úroveň a aj realizačné ceny za posledných päť rokov narástli približne o 25 až 30 percent," tvrdí Kováčik. Nová firma vyúčtuje riziko Vyrovnanie účtov umožní vyhlásiť novú súťaž a nájsť firmu, ktorá túto časť "dé jednotky" dostavia. Odborníci sa zhodujú, že náklady štátu budú napokon výrazne prevyšovať ponuku odchádzajúcich firiem.

"Dokončovanie rozpracovaného diela a preberanie s tým spojených rizík je vždy drahšie ako vlastná výstavba na zelenej lúke," upozorňuje Kováčik. "Keď staviate tunel, nie ste možno ochotný prevziať záruky za starého zhotoviteľa," dopĺňa Rastislav Cenký, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. "Nevedno, ktoré stavebné prvky sú v takom stave, že ak sa začne stavať napríklad o rok, bude ich treba odstrániť a spraviť nanovo," vraví Cenký. Minister dopravy Árpád Érsek vyhlásil, že Európska komisia sľúbila náklady preplatiť.
Tender na dostavbu by mal byť vyhlásený v lete. Záujem oň pre HN v minulosti potvrdil Váhostav, účasť nevylúčili ani Doprastav či Strabag.

Hospodárske noviny | 13.5.2019 | Rubrika: Téma dňa | Strana: 3 | autor: Romana Hlavanda Gogová | Téma: Stavebné firmy

EUROVOĽBY Cestnú infraštruktúru či nové vlaky tento rok získame vďaka dotáciám z EÚ.

Bratislava - Za posledných 15 rokov sa z dotácií Európskej únie vybudovalo 150 kilometrov diaľnic a ešte viac ciest druhej a tretej triedy. Eurofondy na dopravu totiž čerpáme najefektívnejšie. V roku 2018 stúpol na ministerstve dopravy počet podpísaných zmlúv na európske projekty viac ako dvojnásobne. V absolútnych číslach to znamená, že rezort do konca minulého roka rozdelil na konkrétne projekty 2,6 miliardy eur. Do roku 2023 má teda k dispozícii už iba jednu miliardu. "Kľúčová je dobrá príprava a manažovanie projektov, aby sme sa neskôr vyhli prípadným korekciám," upozorňuje riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.
V rámci predošlého operačného programu muselo takto ministerstvo dopravy vrátiť 150 miliónov eur. Či sa podarí vyčerpať celý objem eurofondov v aktuálnom dotačnom období, bude známe až o päť rokov. HN sa bližšie pozreli na dopravné projekty, ktoré sú financované z bruselských dotácií. Tunel Višňové Súčasťou úseku Lietavská Lúčka - Dubná Skala, ktorý je vo výstavbe už päť rokov, je aj tunel Višňové. Práce sú tam pritom aktuálne pozastavené. Firma Salini Impregilo, ktorá ho mala pôvodne dokončiť, totiž nedodržiavala termíny, ministerstvo dopravy preto vypovedalo zmluvu a hľadá nového zhotoviteľa. Krízová situácia na Višňovom bude stáť veľa. Okrem toho, že sa predraží výstavba, Slovensku teda reálne hrozí aj prepadnutie eurofondov.

Presná suma ešte nie je známa, no podľa Cenkého to môže byť aj niekoľko desiatok miliónov. Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik ešte v marci pre HN tvrdil, že realistický odhad je podľa neho v rozmedzí 700 až 800 miliónov eur. Rezort dopravy tvrdí, že sa spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou snažia minimalizovať predĺženie, aby nebolo ohrozené spolufinancovanie z Únie. "Vyhlásenie novej súťaže predpokladáme v horizonte niekoľkých mesiacov, keďže údaje z inventarizácie stavby budú tvoriť súčasť súťažných podkladov," reagovala hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. Sprejazdnenie tohto úseku sa predpokladá v priebehu roka 2023.

Diaľnica na východe Minulý rok nebol sprevádzkovaný ani jeden nový úsek diaľnice ani rýchlostnej cesty. Tento rok by to malo byť inak. Vyše 14 kilometrov dlhý úsek, ktorý bude súčasťou diaľnice D1 Budimír - Bidovce, je tiež financovaný z eurofondov. Úsek má stáť 197 miliónov eur. Aktuálne je v poslednom roku výstavby. Podľa rezortu práce pokračujú a po ceste by sa mohlo začať jazdiť koncom tohto roka.

V Budimíre sa úsek napojí na diaľnicu D1 z Prešova. V časti Košické Oľšany je plánované napojenie na rýchlostnú cestu R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany. Ide teda o veľmi dôležitý úsek, ktorý má odľahčiť dopravu v Košiciach. Diaľnica pri Košiciach je ukážkovým projektom pri čerpaní dotácií, Slovensko by v tomto prípade malo vyčerpať celú sumu a stavbu dokončiť načas.

Vlaková doprava Nové vlakové trate na Slovensku nepribúdajú. Rezort dopravy však na tento rok ohlásil obnovovanie vozidlového parku z financií Európskej únie. Od začiatku mája malo na trati medzi Zvolenom a Vrútkami premávať 21 nových dieselových vlakov, z eurofondov sme na to získali viac ako 63 miliónov eur. Projekt však mešká. "Nové dieselové vlakové súpravy budú na trate v okolí Banskej Bystrice nasadzované postupne. Prvý vlak by mal začať v tomto regióne jazdiť v druhej polovici mája," tvrdí Ducká.

Kľúčová je dobrá príprava projektov, aby sme sa neskôr vyhli korekciám. Rastislav Cenký, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

MY Trenčianske noviny | 29.4.2019 | Rubrika: Príloha - Stavebný špeciál - Bývanie | Strana: 58 | autor: (tasr) | Téma: Stavebné firmy

Pretrvávajú aj problémy vo verejnom obstarávaní. Zväz stavebných podnikateľov hľadá riešenia.

Slovenské stavebníctvo trpí nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily, cenovými turbulenciami na trhu stavebných materiálov a dlhými lehotami pre prípravu stavieb. Výkony stavebného sektora ďalej ovplyvňuje aj zastaraná legislatíva a nedostatok ľudských zdrojov a pretrvávajúce problémy vo verejnom obstarávaní. Konštatoval to na stretnutí s médiami predseda Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Pavol Kováčik.

Chýbajú stavbári

Podľa neho stavebníctvo trpí nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily, zložitosťou verejného obstarávania a mnohými ďalšími problémami. Podľa údajov analytickej spoločnosti CEES Research počet aj objem verejných stavebných zákaziek zadaných investormi v roku 2018 bol najnižší za posledných šesť rokov. V roku 2018 bolo ukončených a konkrétnym firmám zadaných 1050 zákaziek na stavebné práce v celkovej hodnote 1,1 miliardy eur, čo vmedziročnom porovnaní predstavuje štvrtinový, respektíve pätinový pokles. Zároveň obidve hodnoty predstavujú rekordné šesťročné minimum.

Ak sa darí stavebníctvu, darí sa ekonomike

"Stavebné investície na Slovensku nedosahujú výkonnosť západnej Európy. Aj po zohľadnení cenovej úrovne zaostávame dokonca i v porovnaní s niektorými štátmi východnej Európy.
Ak nezlepšíme situáciu v stavebníctve, bude sa prehlbovať aj problém s nedostatkom pracovnej sily, a to škodí ekonomike celej krajiny. Existuje pritom silný multiplilcačný efekt, teda ak sa darí stavebníctvu, darí sa aj celej ekonomike," uviedol predseda ZSPS. Medzi priority na Slovensku stavební podnikatelia radia efektívnu dostavbu diaľnic, rýchlostných ciest či modernizáciu železničných ciest. Výzvou je aj hĺbková obnova budov a energetická hospodárnosť, a tiež príprava na klimatické zmeny.
Foto autor| Ján Krošlák

 

TASR, 13. apríla 2019 12:12

Bratislava 13. apríla (TASR) – Bytové domy sú záležitosťou developerov a realitného trhu, pričom dopyt je veľmi závislý od ekonomickej sily konkrétneho regiónu. Rodinné domy sú väčšinou vecou individuálnej bytovej výstavby. Ich výstavba súvisí s hospodárskym rastom a ochotou obyvateľstva investovať do vlastného bývania. Pre TASR to uviedol prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Pavol Kováčik.

Dopyt je všeobecne väčší v ekonomicky silných regiónoch, ako sú oblasť západného Slovenska, Nitry a tiež v okolí veľkých miest ako Prešov a Košice. "Podstatne menší, až nulový dopyt je v menších mestách najmä na strednom a východnom Slovensku. V rámci migrácie za prácou vnímame aj prebytok bytov, respektíve opustené byty, ktoré nemajú využitie v mestách s nízkou ekonomickou aktivitou predovšetkým na východnom Slovensku," priblížil Kováčik.

Problém Bratislavy a niektorých silných regiónov je podľa neho legislatívny. Špeciálne v Bratislave je získanie stavebného povolenia také komplikované a zdĺhavé, že sa nedarí pripravovať dostatok bytov. "To, čo je prioritou pre efektívnu podporu ekonomiky Slovenska, je predovšetkým podpora nájomného bytového bývania, ktoré podstatne výraznejšie podporuje mobilitu pracovnej sily ako bývanie v osobnom vlastníctve," konštatoval.

V súčasnosti treba pracovať na komplexných finančných nástrojoch podpory nájomného bývania. Nielen dotácia z Ministerstva dopravy a výstavby SR a zvýhodnený úver zo Štátneho fondu rozvoja bývania, ale aj daňové a finančné úľavy pomôžu vyriešiť súčasný nedostatočný záujem verejných aj súkromných investorov o nájomné bývanie, uzavrel prezident ZSPS.

pravda.sk | 4.4.2019 | Rubrika: Správy - Domáce | Strana: 0 | autor: TASR | Téma: Stavebné firmy

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) sa v stredu (3. 4.) stretol s policajným prezidentom Milanom Lučanským. Stretnutie v Národnej kriminálnej agentúre (NAKA) si s ním dohodol v súvislosti s vyšetrovaním envirokmriminality.

"Nebol som vypočúvaný, bol som sa informovať o tom, ako stojí vyšetrovanie na D4 a R7. To je pre mňa podstatné," povedal minister v parlamente po tom, čo poslanci neotvorili schôdzu k jeho odvolávaniu. Informoval, že v súčasnosti nie je zastavený ani jeden úsek výstavby. Polícia podľa jeho slov "ide po vlastnej osi".

To, že bol na prezídiu, nepovažuje za nič mimoriadne. "Chcem mať informácie z prvej ruky preto, aby som vedel konať," vysvetlil. Aktuálne v prípade podľa jeho slov našťastie nie je dôvod na konanie zo strany ministerstva. Dodal, že v súčasnosti koná polícia a ministerstvo počká na výsledky vyšetrovania.

Na otázky, či by sa nemal stretnúť skôr s ministerkou vnútra Denisou Sakovou (Smer) a informovať sa od nej, odpovedal, že ministerka do vyšetrovania nezasahuje a nemá o ňom informácie. Preto sa dohodol na stretnutí s Lučanským. "Nenútil som policajného prezidenta, aby mi povedal veci, ktoré sa týkajú vyšetrovania. Nech to polícia vyšetrí tak, ako má," zdôraznil. Dôležité je pre neho to, že nie je zastavená výstava. Ak sa potvrdí kontaminácia, potom podľa jeho slov bude nasledovať ďalší krok.

Pre envirokriminalitu v súvislosti s výstavbou D4/R7 na polícii padli obvinenia. V marci polícia informovala, že vyšetrovateľ vzniesol obvinenie voči jednej fyzickej osobe M. J. H. a jednej právnickej osobe, bratislavskej spoločnosti s ručením obmedzeným pôsobiacej v stavebníctve, z trestného činu ohrozenia a poškodenia životného prostredia. Obvinený je stíhaný na slobode. Ďalšie tri zadržané osoby boli vypočuté v procesnom postavení svedkov a po vypočutí prepustené.

Bratislavský obchvat buduje združenie firiem na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. Cesta sa stavia ako projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt). Koncesionár ju má postaviť a bude ju 30 rokov prevádzkovať, za čo mu bude štát platiť počas 30 rokov splátky. Ročná splátka by mala byť vo výške 52,8 milióna eur, čo má po 30 rokoch Slovensko vyjsť aj po zohľadnení inflácie na 1,76 miliardy eur. Projekt má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

VIDEO: Môžu Španieli sypať pod diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou štrk a nie lomový kameň? Neprepadne sa diaľnica v budúcnosti? Pozrite si zábery na výstavbu, ktoré pre TV Pravda komentuje prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.

VIDEO: Zbabraný obchvat? Pozrite si vo videu TV Pravda zábery z okolia Šamorína, na ktorých je vidieť ako sa stavia rýchlostná cesta R7 medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou. Stavebné práce vo štvrtok 28. marca, teda po policajnej razii, ešte pokračovali. V komentári vo videu sa dozviete aj to, aké podozrenia sú na stole v súvislosti s výstavbou cesty.

pravda.sk | 30.3.2019 | Rubrika: Správy - Ekonomika | Strana: 0 | autor: Barbora Hrušovská, Pravda | Téma: Stavebné firmy

Pavol Kováčik, prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska, komentuje podozrenia súvisiace s výstavbou diaľničného obchvatu Bratislavy.

Štát pôvodne očakával, že výstavba a 30 ročná prevádzka projektu D4/R7 si vyžiada sumu na úrovni 4,5 miliardy eur. V tendri nakoniec uspelo konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra, ktoré sa zaviazalo cesty postaviť a prevádzkovať len za 1,9 miliardy eur. Tomu zodpovedá aj snaha staviteľa ušetriť. Štát má po dokončení stavby ročne platiť 52,8 milióna eur. Projekt D4/R7 vzniká zo súkromného kapitálu formou PPP projektu. Koncesionár zodpovedá za výstavbu a 30-ročnú prevádzku ciest, pričom od štátu získa ročné splátky ako platby za dostupnosť. Splácanie sa začína až v momente odovzdania ciest do užívania.

VIDEO: Môžu Španieli sypať pod diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou štrk a nie lomový kameň? Neprepadne sa diaľnica v budúcnosti? Pozrite si zábery na výstavbu, ktoré pre TV Pravda komentuje prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.

Policajti vo štvrtok (28. 3.) zasahovali na viacerých miestach Bratislavského kraja, dôvodom bola environmentálna trestná činnosť. Súvisieť má s podozreniami, že sa na stavbu D4 a R7 používa kontaminovaná zemina alebo stavebný odpad. Polícia v sobotu informovala, že vyšetrovateľ vzniesol obvinenie voči jednej fyzickej osobe M. J. H. a jednej právnickej osobe, bratislavskej spoločnosti s ručením obmedzeným pôsobiacej v stavebníctve, z trestného činu ohrozenia a poškodenia životného prostredia.

VIDEO: Zbabraný obchvat? Pozrite si vo videu TV Pravda zábery z okolia Šamorína, na ktorých je vidieť ako sa stavia rýchlostná cesta R7 medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou. Stavebné práce vo štvrtok 28. marca, teda po policajnej razii, ešte pokračovali. V komentári vo videu sa dozviete aj to, aké podozrenia sú na stole v súvislosti s výstavbou cesty.

pravda.sk | 30.3.2019 | Rubrika: Správy - Domáce | Strana: 0 | autor: Pravda, TASR | Téma: Stavebné firmy

Polícia objasnila envirokriminalitu v súvislosti s výstavbou bratislavského nultého obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Vyšetrovateľ vzniesol obvinenie voči jednej fyzickej osobe M. J. H. a jednej právnickej osobe, bratislavskej spoločnosti s ručením obmedzeným pôsobiacej v stavebníctve, z trestného činu ohrozenia a poškodenia životného prostredia.

Obvinený je stíhaný na slobode. Ďalšie tri zadržané osoby boli vypočuté v procesnom postavení svedkov a po vypočutí prepustené. Polícia o tom informuje na sociálnej sieti.

"Za uvedené konanie hrozí v prípade preukázania viny v zmysle trestného zákona trest odňatia slobody na štyri až desať rokov. Vyšetrovanie tohto prípadu naďalej pokračuje. Aby nedošlo k zmareniu vyšetrovania, bližšie informácie v súčasnosti nie je možné poskytnúť," uviedla polícia.

Policajti vo štvrtok (28. 3.) zasahovali na viacerých miestach Bratislavského kraja, dôvodom bola environmentálna trestná činnosť. Súvisieť má s podozreniami, že sa na stavbu D4 a R7 používa kontaminovaná zemina alebo stavebný odpad. Na akcii sa podieľali aj odborníci z ministerstva životného prostredia. "Policajti Odboru kriminálnej polície Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave vykonali na viacerých miestach Bratislavského kraja celkovo 11 domových prehliadok a prehliadok iných priestorov a pozemkov súvisiacich s environmentálnou trestnou činnosťou. V rámci týchto úkonov boli zadržané štyri osoby," spresnila polícia.

Pravda | 28.3.2019 | Rubrika: Ekonomika | Strana: 9 | autor: (tasr) | Téma: Stavebné firmy

Slovenské stavebníctvo trpí nedostatkom kvalifi kovanej pracovnej sily, cenovými turbulenciami na trhu stavebných materiálov a dlhými lehotami na prípravu stavieb. Výkony stavebného sektora ďalej ovplyvňuje aj zastaraná legislatíva a nedostatok ľudských zdrojov a pretrvávajúce problémy vo verejnom obstarávaní. Povedal to v Bratislave na stretnutí s médiami predseda Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.

24hod.sk | 27.3.2019 | Rubrika: Z domova | Strana: 0 | Téma: Stavebné firmy

Bratislava 27. marca (TASR) - Slovenské stavebníctvo trpí nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily, cenovými turbulenciami na trhu stavebných materiálov a dlhými lehotami pre prípravu stavieb. Výkony stavebného sektora ďalej ovplyvňuje aj zastaraná legislatíva a nedostatok ľudských zdrojov a pretrvávajúce problémy vo verejnom obstarávaní. Povedal to v stredu v Bratislave na stretnutí s médiami predseda Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Pavol Kováčik.

Podľa neho stavebníctvo trpí nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily, zložitosťou verejného obstarávania a mnohými ďalšími problémami.

Podľa údajov analytickej spoločnosti CEES Research počet aj objem verejných stavebných zákaziek zadaných investormi v roku 2018 bol najnižší za posledných šesť rokov. V roku 2018 bolo ukončených a konkrétnym firmám zadaných 1050 zákaziek na stavebné práce v celkovej hodnote 1,1 miliardy eur, čo v medziročnom porovnaní predstavuje štvrtinový, respektíve pätinový pokles. Zároveň obidve hodnoty predstavujú rekordné šesťročné minimum.

"Stavebné investície na Slovensku nedosahujú výkonnosť západnej Európy. Aj po zohľadnení cenovej úrovne zaostávame dokonca i v porovnaní s niektorými štátmi východnej Európy. Ak nezlepšíme situáciu v stavebníctve, bude sa prehlbovať aj problém s nedostatkom pracovnej sily, a to škodí ekonomike celej krajiny. Existuje pritom silný multiplikačný efekt, teda ak sa darí stavebníctvu, darí sa aj celej ekonomike," uviedol predseda ZSPS.

Medzi priority na Slovensku stavební podnikatelia radia efektívnu dostavbu diaľnic, rýchlostných ciest, či modernizáciu železničných ciest. Výzvou je aj hĺbková obnova budov a energetická hospodárnosť, a tiež príprava na klimatické zmeny.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

24hod.sk | 27.3.2019 | Rubrika: Z domova | Strana: 0 | Téma: Stavebné firmy

Bratislava 27. marca (TASR) - Zdravé bývanie s inteligentnými technológiami, úspora energií vďaka moderným materiálom a stavebným prvkom a dizajnové riešenia pre komfortný život. To sú najnovšie trendy v stavebníctve a bývaní, ktoré priniesol do bratislavskej Incheby veľtrh stavebníctva Coneco. Štyridsiaty ročník Coneca, ktorý sa začal v stredu, dopĺňa 29. ročník veľtrhu energetickej efektívnosti Racioenergia, rovnako ako výstavy a sekcie venované v súčasnosti obľúbeným drevostavbám a vodnému hospodárstvu.

Návštevníkom sa predstaví takmer 450 vystavovateľov z 8 krajín, ktorých produktové portfólio zahŕňa všetky komponenty pre stavbu, rekonštrukciu či záhradu. Nechýbajú ani klasické i netradičné a dizajnové riešenia do interiéru. Ponuku doplní odborný program plný rád, odporúčaní a inšpirácie pre bývanie.

K aktuálnym trendom v stavebníctve patria tzv. modulárne drevostavby montované z panelov, ktorých rozmery sú vopred dané a je možné ich navzájom kombinovať. Vďaka použitým materiálom sú kvalitné a trvácne. Tradičným murovaným stavbám konkurujú najmä cenou a časovým intervalom výstavby. Na veľtrhu si návštevníci budú môcť zblízka obzrieť kompletne zariadený modulárny dom a spoznať jeho výhody. Zároveň sa budú môcť inšpirovať ponukou širokého spektra firiem zastúpených v rámci špecializovanej sekcie drevodomov a pasívnych domov a prediskutovať s odborníkmi možnosti takýchto stavieb od návrhu až po realizáciu.

V poradí šiesty ročník výstavy Voda zasa predstaví riešenia zamerané na udržateľný rozvoj, protipovodňové opatrenia či podporu v oblasti vodného hospodárstva.

Veľtrhy Coneco/Racioenergia sa konajú pod záštitou Ministerstva dopravy a výstavby SR a Ministerstva životného prostredia SR. Zväz stavebných podnikateľov Slovenska v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby SR, Technickým a skúšobným ústavom stavebným, Slovenskou komorou stavebných inžinierov a Hlavným mestom SR Bratislava prináša odbornú diskusiu nadväzujúcu na konferenciu venovanú teórii a konštrukciám pozemných stavieb.

Pod hlavičkou Cechu strechárov Slovenska sa uskutočnia Majstrovstvá Slovenska strechárskych remesiel žiakov odborných škôl s medzinárodnou účasťou. Cech maliarov Slovenska zastrešuje Majstrovstvá Slovenska maliarskych remesiel žiakov odborných škôl, Cech kachliarov sa bude venovať otázkam ekológie a ekonómie kúrenia v kachľovej peci alebo v krbe a svoju činnosť predstaví aj Cech podlahárov.

Vedomosti a zručnosť študentov v odboroch elektromechanik, murár a inštalatér preverí medzinárodná súťaž "Staviame budúcnosť EMI 2019". Záujemcovia o stavbu či rekonštrukciu sa dozvedia o trendoch vo vývoji okien, nájdu odpoveď na otázku, ako správne zatepľovať, zistia výhody využitia textilu v stavebníctve a získajú informáciu o energetickej sebestačnosti budov a úspore energií. Zaujímavosťou bude simulátor bagra, vďaka ktorému si návštevníci budú môcť vyskúšať hĺbenie ryhy, nakladanie zeminy na auto či zarovnávanie terénu.

Obe podujatia potrvajú do 30. marca.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

Dokumenty  NA STIAHNUTIE

Niektoré dokumenty sú určené len členom zväzu. Prosím prihláste sa prostredníctvom svojho firemného alebo osobného účtu.

Pokiaľ svoje užívateľské meno a heslo nepoznáte, kontaktujte administrátora webovej stránky.

ZSPS v skratke

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska je nezávislá dobrovoľná, nepolitická, otvorená hospodárska a záujmová právnická osoba vykonávajúca svoju činnosť ako organizácia zamestnávateľov.

Združuje hospodárske podnikateľské subjekty pôsobiace v činnostiach súvisiacich so stavebníctvom.

Kontakt

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska

Viedenská cesta 5

851 01 Bratislava

(02) 436 332 63

sekretariat@zsps.sk

www.zsps.sk

Prihlásenie