Érsek: Obchvat Bratislavy sa oneskorí

Prezident  ZSPS

kontakt PavolKovacikIng. Pavol KOVÁČIK, PhD., MBA., prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska 56 ročný otec piatich detí je absolventom Vysokej školy dopravy a spojov v Žiline a Vysokej školy ekonómie a managementu v Prahe. V nedávnej minulosti pôsobil ako podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti a.s. a predtým bol predsedom predstavenstva spoločnosti Inžinierske stavby a.s. Košice. Viac rokov zastával aj funkciu viceprezidenta ZSPS.

Prezident ZSPS je štatutárnym orgánom zväzu a je oprávnený konať a robiť právne úkony za zväz vo všetkých záležitostiach. Prezidentovi prináleží najmä:

  • riadiť rokovania Prezídia ZSPS a zabezpečovať realizáciu prijatých uznesení
  • riadiť prácu riaditeľa a sekretariátu zväzu a štatutárne orgány spoločností alebo iných právnických osôb založených zväzom
  • zvolať rokovanie odborných komisií.

 

 

SME | 31.1.2018 | Rubrika: Ekonomika | Strana: 5 | autor: Marek Poracký | Téma: PPP projekty

Stavba podľa odhadu analytika mešká najmenej rok, keďže sa nevyužila jedna celá stavebná sezóna

Približne 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy stavia súkromník. Nedokončí ich v riadnom čase.

BRATISLAVA. Stavbári mali bratislavský obchvat pôvodne dokončiť najneskôr na jeseň 2020. Aspoň tak si to naplánovalo ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer), ktoré súťaž na výstavbu asi 60 kilometrov autostrád v okolí hlavného mesta spustilo.

Pôvodný termín sa však zrejme nestihne. Meškanie výstavby diaľnice D4 od Jaroviec po Raču, ako aj priľahlej rýchlostnej cesty R7 priznal v utorok minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

"Bude tam určité meškanie. Koncesionár sa stopercentne musí zamerať na R7 a dotiahnuť ju do Ružinova (mestská štvrť v Bratislave, pozn. red.)," povedal minister. Celý projekt majú firmy podľa zmluvy dokončiť v októbri 2020. Po rýchlostnej ceste, ktorá smeruje z Bratislavy do Dunajskej Stredy, by mali motoristi dokonca jazdiť už skôr - na jar 2020.

O termínoch nehovorí

Oficiálne priznanie oneskorenia výstavby nie je veľkým prekvapením. O meškaní sa neoficiálne hovorí už niekoľko mesiacov. Naposledy na jeseň stavba autostrád v okolí Bratislavy podľa informácií SME meškala asi osem mesiacov.

Ministerstvo dopravy, ktoré má celý projekt na starosti, vtedy o konkrétnych termínoch nehovorilo a rovnako ich nespresnilo ani v utorok. Dôvodom podľa Érseka je, že s výstavbou štvorprúdoviek meškajú nielen stavbári, ale komplikácie sa vyskytli aj na strane štátu.

"Z nášho pohľadu stavba mešká minimálne rok, keďže sme zmeškali celú stavebnú sezónu," vraví Ondrej Matej z mimovládneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Stavebná sezóna trvá v roku niekoľko mesiacov od jari do jesene.

Matejove slová v praxi znamenajú, že výstavba obchvatu by sa mohla dokončiť až v priebehu roka 2021. Meškanie však môže byť ešte výraznejšie. Stavba štvorprúdoviek sa totiž ešte naplno nerozbehla. "Bolo nám povedané, že na jar sa začína, ako sa hovorí, na plný plyn. Majú všetky stavebné povolenia, majú sprístupnené pozemky, nebráni im nič v tom, aby mohli naplno stavať," citovala v decembri agentúra TASR štátneho tajomníka ministerstva dopravy Viktora Stromčeka.

Meškanie výstavby bratislavského obchvatu môže spôsobiť problémy nielen hlavnému mestu, ale aj okolitým obciam. Bratislava sa podľa Mateja bude musieť pripraviť na kolabujúcu dopravu nielen počas špičiek, ale aj počas bežného dňa.

Do mesta okrem stavebných vozidiel, ktoré budú jazdiť aj po existujúcich cestách, pribudnú aj kamióny s vozidlami z nitrianskeho závodu britskej automobilky Jaguar Land Rover.

Aké sú problémy

Celý proces výstavby zabrzdili viaceré problémy. Išlo napríklad o výkup pozemkov pod cestami, ktoré budú súčasťou bratislavského obchvatu. Na urýchlenie procesu vláda vlani na jar expresne zmenila zákon, aby mohla vydať stavebné povolenie na tie pozemky, ktoré ešte celkom nevlastní. Proti tomu sa zdvihla vlna kritiky, opozícia zákon napadla aj na Ústavnom súde.

Okrem toho sa do výstavby bratislavského obchvatu nehrnuli ani menšie stavebné firmy. Stavebné konzorcium im za výstavbu štvorprúdoviek v okolí hlavného mesta údajne ponúka príliš málo peňazí. "Väčší a strední dodávatelia odmietli zmluvné alebo cenové podmienky. Koncesionár sa podľa našich informácií rozhodol inak. Od menších firiem plánuje požadovať pracovnú silu bez materiálu. Zazmluvnené všetky práce nemá, ale čiastočne ich môže vykonávať," povedal prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.

Koncesionár si materiál zabezpečí z iných zdrojov. Ten však už podľa Érseka má.

Bratislavský obchvat, teda diaľnicu D4 a priľahlú rýchlostnú cestu R7, štát stavia cez PPP projekt. Znamená to, že autostrádu stavbári postavia za vlastné peniaze a vláda jej výstavbu a prevádzku následne bude tridsať rokov splácať.

Celkovo štát zaplatí 1,8 miliardy eur, každoročne 56 miliónov eur. Zmluvu s víťazným konzorciom Cintra zo Španielska podpisoval ešte minister dopravy Roman Brecely zo Siete.

C SME

1,8 mld. eur zaplatí štát celkovo za bratislavský obchvat, každoročne 56 miliónov eur.

Foto popis| Výstavba obchvatu nemešká len pre stavbárov, komplikácie sa vyskytli aj na strane štátu.

Foto autor| FOTO – TASR

Dokumenty  NA STIAHNUTIE

Niektoré dokumenty sú určené len členom zväzu. Prosím prihláste sa prostredníctvom svojho firemného alebo osobného účtu.

Pokiaľ svoje užívateľské meno a heslo nepoznáte, kontaktujte administrátora webovej stránky.

ZSPS v skratke

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska je nezávislá dobrovoľná, nepolitická, otvorená hospodárska a záujmová právnická osoba vykonávajúca svoju činnosť ako organizácia zamestnávateľov.

Združuje hospodárske podnikateľské subjekty pôsobiace v činnostiach súvisiacich so stavebníctvom.

Kontakt

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska

Viedenská cesta 5

851 01 Bratislava

(02) 436 332 63

sekretariat@zsps.sk

www.zsps.sk

Prihlásenie