Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Nevyhnutné
Google reCaptcha
Accept
Decline
Analytické
Google Analytics
Accept
Decline
Funkčné
JBCookies
Accept
Decline
Joomla
Accept
Decline
Obchvat stavajú na odpade

Niektoré dokumenty sú určené len členom zväzu. Prosím prihláste sa prostredníctvom svojho firemného alebo osobného účtu.

Pokiaľ svoje užívateľské meno a heslo nepoznáte, kontaktujte administrátora webovej stránky.

SME | 21.5.2019 | Rubrika: Ekonomika | Strana: 5 | autor: Marek Poracký | Téma: Stavebné firmy

Pod bratislavským obchvatom našli aj káble, igelit či sklo. Bežné to nie je

Odpad zhnije, upozorňujú odborníci. Cintra hovorí, že stavia podľa noriem.
BRATISLAVA. Nákladné autá stále dovážajú materiál na stavbu bratislavského obchvatu, valce vyrovnávajú asfalt na už takmer dokončenej rýchlostnej ceste R7.
Deje sa to napriek výsledkom analýzy, ktorú si dalo vypracovať ministerstvo dopravy, že R7 v smere od Holíc do Bratislavy a diaľnicu D4 od Jaroviec po Raču konzorcium okolo spoločnosti Cintra stavia aj na odpade.
Ministerstvo by stavbu na problémových úsekoch malo zastaviť, o ďalšom postupe však nehovorí a chce si dať urobiť ďalšie analýzy. Trvať môžu niekoľko týždňov.
Asi 60 kilometrov autostrád dal štát postaviť ako PPP projekt súkromným firmám. V roku 2016 získali zákazku za bezmála 1,8 miliardy eur. Bola to najnižšia ponuka v súťaži.

Problémy od začiatku

Vlani na jeseň na stavbe polícia urobila raziu, keďže mala podozrenie, že sa na ňu používa kontaminovaná pôda zo skládok či iných stavieb pod obchvatom.
Ďalšiu raziu polícia urobila na jar. V oboch prípadoch zadržala aj Michala Grebečiho, konateľa spoločnosti NDD, ktorá spravuje skládku neďaleko Mosta pri Bratislave.
Jeho firmy sú podozrivé, že ukladajú až k úrovni spodných vôd nebezpečný odpad, zrejme ropné produkty. Grebeči podozrenia odmieta.
Prvé analýzy, ktoré ministerstvo dopravy dalo urobiť po raziách v marci, v pôde pod obchvatom našli viaceré toxické látky ako arzén, baryt, a fenoly, ale aj elektrické káble, kusy igelitu a sklo.
Výsledky analýzy má televízia Markíza.
"To sa tam nedáva a nemôže dávať. To všetko zhnije. Je to problém, ministerstvo by malo výstavbu zastaviť, nariadiť násypy odhrabať a dať podklad nanovo," hovorí Juraj Čermák, bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
Na stavbách sa podľa Rastislava Cenkého z mimovládneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo používa presne triedený stavebný odpad. Ak chcú stavbári napríklad použiť železobetón, musí sa z neho odstrániť stavebná oceľ, ktorá hrdzavie.
"Pod diaľnicu sa nemôžu dávať ani tehly. Rozhodne však pod stavbou nemôžu byť materiály organického pôvodu," povedal prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.

Cintra obvinenia odmieta

Štandardne sa do násypov pod výstavbu diaľnic dávajú rôzne druhy triedeného kameniva, hovorí analytik mimovládneho inštitútu INEKO Ján Kovalčík, ktorý viedol Inštitút stratégie na ministerstve dopravy za čias ministra Ján Figeľa z KDH.
Konzorcium všetky obvinenia odmieta. Tvrdí, že stavia v súlade s normami.
Zákazku na stavbu diaľnice dostalo v čase, keď bol ministrom dopravy Roman Brecely zo Siete.
Po jej dokončení má Slovensko Cintre platiť ročne 52 miliónov eur za to, že bude cesty 30 rokov prevádzkovať. Potom pripadnú štátu.
"Používanie recyklovaného materiálu je šetrné k životnému prostrediu a v súlade so všetkými platnými slovenskými normami a smernicami," píše firma. "Nerozumieme obvineniam." V najbližších týždňoch si chce firma dať urobiť analýzu, ktorá správu ministerstva dopravy vyvráti. Hrozí súdnymi krokmi, tvrdí, že obvinenia z porušenia zákona nemôže nechať bez primeranej reakcie.

Ministerstvo sa nesťažuje

Ministerstvo dopravy je zatiaľ spokojné, že sa pod obchvatom nenašiel kontaminovaný odpad. Urobí aj ďalšie kontroly.
Podobne aj ministerstvo životného prostredia, ktoré tvrdí, že jeho inšpektori a odborníci sa podieľali na marcovej razii.
Rýchlostná cesta R7 by mala byť hotová začiatkom budúceho roka, diaľnica D4, ktorá tvorí takzvaný nultý obchvat Bratislavy, až v roku 2021. Pôvodne ju stavbári mali dokončiť v priebehu roka 2020.

u Fakty

Bratislavský obchvat l stavia ho spoločnosť Cintra, l zákazku získala v roku 2016, l zmluvu s ňou podpisoval minister dopravy Roman Brecely zo Siete, l bude stáť 1,8 miliardy eur, 30 rokov za ňu štát bude ročne platiť 52 miliónov eur, l analýza ministerstva dopravy ukázala viaceré pochybenia, l pod obchvatom našli v násypoch sklo, igelit či káble, l koncesionár obvinenia odmieta.

 

ZSPS v skratke

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska je nezávislá dobrovoľná, nepolitická, otvorená hospodárska a záujmová právnická osoba vykonávajúca svoju činnosť ako organizácia zamestnávateľov.

Združuje hospodárske podnikateľské subjekty pôsobiace v činnostiach súvisiacich so stavebníctvom.

Kontakt

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska

Viedenská cesta 5
851 01 Bratislava
+421 903 434 038

Sekretariát
sekretariat@zsps.sk

Fakturačné údaje
IČO: 00683973
DIČ: 2020835410
IČ DPH: SK2020835410
č. ú.: SK93 0200 0000 0000 0933 8112

Tlačové oddelenie
press@zsps.sk

www.zsps.sk

Prihlásenie

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Nevyhnutné
Google reCaptcha
Accept
Decline
Analytické
Google Analytics
Accept
Decline
Funkčné
JBCookies
Accept
Decline
Joomla
Accept
Decline